وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

شماره سی ام ماهنامه بازاریاب بازارساز منتشر شد 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

شماره سی ام ماهنامه بازاریاب بازارساز منتشر شد

 

شماره سی ام  (آذر 1395) ماهنامه کاربردی بازاریاب بازارساز منتشر شد. با خواندن این ماهنامه با مسائل و موضوعات متنوع حوزه بازاریابی و فروش آشنا خواهیم شد. لازم به ذکر می‌دانم که علاقه‌مندان برای دریافت اشتراک می‌توانند با شماره 66475273 در تهران تماس حاصل کنند.

چکیده مجله

یادداشت مدیرمسئول
به قلم پرویز درگی، مدیر مسئول مجله بازاریاب بازارساز و مدیرعامل شرکت TMBA

سرمقاله
اهمیت مدیریت استعداد در جذب و توسعه تیم فروش
به قلم آرش رضاپور، مدیر مرکز استعداد شناسی و کاریابی بازار شناسان  (در شرف تاسیس)

سرخط خبرها
•    معاون وزیر: بازاریابی بزرگ‌ترین مساله صنعت فرش کشور است
•    مدیرعامل بانک ملی: مشتری‌مداری و بازاریابی نوین در اولویت است
•    خرید تضمینی انار نداریم/ باغداران بازاریابی نکردند
•    مسئول تنظیم بازار خرده‌فروشی نیستیم
•    زمینه بازاریابی و فروش در مشاغل خانگی فراهم شود
•    فرار مالیاتی بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی مبلمان جهان در روسیه
•    بازاریابی و تبلیغات جهانی،ترغیب گردشگران برای حضور در کشور
•    فروش شرکت‌های دانش‌بنیان 20 هزار میلیارد تومان است


ارتباط موثر
چرا کسی به حرف های من گوش نمی کند؟
به عنوان یک نیروی فروش در هر رده‌ای که قرار داشته باشیم، باید بتوانیم پیام خود را به بهترین شکل به مشتری انتقال دهیم. داشتن فن بیان مناسب یکی از ویژگی‌هایی است که تمام افراد حاضر در زنجیره فروش، از موزع گرفته تا مدیر فروش، باید از آن برخوردار باشند. معمولاً دام‌هایی وجود دارد که در زمان صحبت کردن با یک یا چند نفر گرفتار آنها می شویم. در اینجا می‌خواهیم این دام‌ها را معرفی کنیم و به بررسی راه‌های مقابله با آنها بپردازیم.

میزگرد
موضوع: نقش موزعین در خوشنامی سازمان
آرش حشمتی: سرپرست توزیع شرکت آریان لیان پخش (زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ)
مهدی نباتی: موزع شرکت پخش البرز
حجت بابازاده: موزع و راننده شرکت لبنیات رامک
شهرام شکری: موزع شرکت شفا آراد
حسین آتش‌بسته: موزع شرکت پخش هجرت
علی صابر: موزع شرکت شوکامو
پرویز درگی: مدیرمسئول ماهنامه بازاریاب بازارساز و مدیرعامل شرکت TMBA

فروشگاه
عوامل کلیدی بازاریابی در فروشگاه (بخش اول)
عوامل کلیدی بازاریابی در فروشگاه یا آمیخته بازاریابی در فروشگاه، مجموعه عواملی است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی در جهت ایجاد ارزش برای مشتریان خود، مورد استفاده قرار می‌دهند. عناصر مهم در بازاریابی تحت عنوان آمیخته بازاریابی اولین بار در سال 1964 توسط نیل بوردن از دانشگاه بازرگانی هاروارد مطرح گردید. هرچند قبل از آن جروم مک‌کارتی در سال 1960، سرواژه فورپی را برای چهار عامل مهم محصول، قیمت، توزیع و تبلیغات به کار برده بود. پس از آن نیز صاحب‌نظران مختلف، مجموعه عوامل مهم در حوزه‌های مختلف را با سرواژه‌های دیگری نشان داده‌اند که از آن جمله می‌توان به 7p در خدمات،4c  در رقابت و ... اشاره نمود. مقاله حاضر به ارائه 4 عامل مهم در بازاریابی درون فروشگاهی می‌پردازد.

بازاریابی دارویی
سفارش‌سازی در داروخانه (بخش پنجم(
در صورتیکه ضوابط موجود، اجازه نصب پوستر محصول شما را در فضای داروخانه می‌دهد، بهتر است قبل از اینکه محصولات جدیدتان را به مسئولین محترم داروخانه معرفی نمایید، پوستر آن را در داروخانه نصب کنید تا مشتری تعهد شما را در ایجاد خروجی همان محصول از داروخانه حس کند. بدین روش از همکاری مؤثرتر پرسنل داروخانه برخوردار خواهید بود. البته در تمامی مواردی که تأکید بر تاثیرات روحی و روانی روی مشتری داریم، نکته مهم‌تر و حیاتی‌تر، این پیش‌فرض است که ما به صورتی حرفه‌ای کار می‌کنیم و قصدمان نمایش و ظاهرسازی نیست بلکه هدف‌مان این است که در کنار کاری هوشمندانه که در راستای "بهره‌وری" است (اقدامی که هم کارآیی در آن لحاظ شده هم اثربخش است)، فشارهای روانی احتمالی را از روی مشتریان برداریم. به عبارت دیگر همیشه اصل بر صداقت است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
آیا شبکه‌های اجتماعی واقعاً به افزایش فروش کمک می‌کنند؟
بسیاری از مدیران فروش هنوز اعتقاد دارند زمانی که حرف فعالیت‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی می¬شود، این فعالیت‌ها ارزش تلاشی را که صورت می¬گیرد ندارد و خواستار دلیل و مدرک برای بازگشت سرمایه هستند. حقیقت این است که شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی مکانیزم‌هایی هستند که ثابت کرده‌اند می‌توانند منجر به افزایش درآمد و تحقق اهداف شوند و ارتباط مستقیمی بین استفاده از این شبکه‌ها و بستن قرارداد-های بیشتر وجود دارد.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی هنرمندان
سال‌های زیادی است که از برخی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنم. شاید بتوان گفت از پیشگامان آنها بوده‌ام. رسانه‌ای متشکل از اخبار ورزشی، هنری، ستون ادبیات، سرگرمی، طرفداری از اشخاص محبوبم و خاطره‌بازی با دوستان و اقوام موردنظر و ... .
از همان زمان‌ها هم همیشه رفتار، ایده‌ها و پتانسیل این نوع رسانه‌ها را برای خودم تحلیل می‌کردم و از نوآوری‌ها و خلاقیت‌هایی که می‌دیدم خرسند می‌شدم. به مرور زمان و با توجه به نیاز مخاطب، دست‌اندرکاران این نوع رسانه، سعی در کاربردی کردن آن کردند. در واقع آن‌ها هم، نظرات و نیازهای مخاطب را شناسایی و در کسب‌وکار خود اعمال کردند. البته این شبکه‌ها رقابت را بین خود داغ‌تر کرده و کاربران، بیشتر از گذشته مشغول استفاده از آنها شدند و در میان انبوهی از اطلاعات به جست‌وجو برای پاسخگویی به نیازهای‌شان پرداختند.

نرم‌افزار پخش
هدف گذاری 
همانطور که در شماره‌های قبل دیده‌اید، این مجموعه مقالات به تعریف مشخصات یک نرم‌افزار مناسب برای شرکت‌های پخش و توزیع می‌پردازد. مطلبی که در ادامه خواهید خواند، در مورد مشخصات و گزارشات زیرسیستم هدفگذاری خواهد بود.

مدیریت مالی فروش
پلن‌نویسی مالی چیست؟(قسمت دوم(
نویسنده: حسین غفوریان شوکتی
(مدیر مالی و تحلیل‌گر بازار سرمایه)
در قسمت قبلی درباره پلن‌نویسی حقوق و دستمزد ثابت و متغیر صحبت کردیم.
مروری کوتاه بر قسمت قبلی خواهیم داشت و تحلیل‌های نوین مالی را در بخش حقوق و دستمزد پرسنل ادامه خواهیم داد.
همانطور که مطالعه فرمودید بهینه‌ترین شیوه پرداخت، ایجاد تعادل در سه عنصر مهم زمان، مقدار و مبلغ بوده است. در حقیقت به جای واژه مقدار در قسمت فوق، می‌توان از ارزش نیز استفاده کرد.
به عبارت دیگر، با اندازه‌گیری ارزش هر چیزی و تعیین قیمت برای آن می‌توان از این فرمول برای تهیه بهینه‌ترین شیوه پرداخت استفاده کرد.


اعتبارسنجی
وصول مطالبات، نوشدارو پس از مرگ سهراب. اعتبارسنجی را دریابیم.
یکی از بحث‌های بسیار مهم و البته مغفول مانده در بحث مدیریت وصول مطالبات در ایران موضوع اعتبارسنجی مشتریان است. اینکه کسب‌وکارها در اقدام پیشگیرانه تمرکز داشته باشند روی اعتبارسنجی مشتریان اهمیت فراوانی دارد.
بیش از 50 سال است موضوع مهمی به نام اعتبارسنجی مشتریان در دنیا به صورت جدی انجام می‌شود. خبر بد برای ما ایرانی‌ها این است که تقریبأ هیچ کار حرفه‌ای در خصوص این موضوع در ایران صورت نداده‌ایم.
شرکت اکسپرین، یکی از مؤسسات اعتبارسنجی است که با استفاده از روش‌های پیشرفته اعتبارسنجیِ اشخاص به کسب‌وکارها کمک می  کند تا ریسک معاملات‌شان را به حداقل ممکن برسانند

فروشنده برتر
اول اعتماد به نفس، بعد فروش
"نه" شنیدن در فروش به لحاظ روانی سخت و استرس‌آور است و به ویژه اگر تعداد این پاسخ‌های منفی زیاد شود، مشکلات فراوانی را برای فروشنده ایجاد خواهد کرد. خیلی مهم است که فروشنده به این خودباوری برسد که اگر اصول را به درستی رعایت کند، پس از چند بار رد شدن، بالأخره درخواست او مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. در اینجا پیشنهاداتی به شما ارائه می‌دهیم که حتی در مواجه با پاسخ منفی به شما کمک می‌کنند سرتان را بالا بگیرید و با اعتماد به نفس سراغ مشتری بعدی بروید.

پرسش و پاسخ 
شاید مفهوم کار تیمی به دلیل ساده به نظر رسیدن آن کمتر مورد توجه و بررسی جدی قرار گرفته باشد. به همین دلیل است که مفاهیمی همچون تیم و گروه کاملاً به صورت مترادف با یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که بین کار گروهی و کار تیمی تفاوت وجود دارد.
گروه عبارت است از دو یا چند نفر که وابستگی متقابل به یکدیگر دارند و گرد هم جمع شده‌اند تا به اهداف خاصی دست یابند. به دلیل همین اهداف مشترک، اطلاعات بین افراد مبادله می‌شود و در نهایت تصمیمی گرفته می‌شود. بنابراین می‌توان این فرایند را کار گروهی نامید و سهم هر فرد را به طور مشخص در آن بیان کرد.


کارت ویزیت
معجزه کارت ویزیت برای یک دندانپزشک
نویسنده: محمدرضا طاهری
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی

بی‌تردید مهم‌ترین عاملی که در انتخاب یک دندانپزشک توسط بیمار اهمیت دارد، تخصص و تبحر آن دندانپزشک است. اما در کنار آن، عوامل بسیار زیادی در مراجعه و تکرار رجوع بیماران به مطب یک دندانپزشک وجود دارند که در این مقاله به بررسی یکی از این عوامل خواهیم پرداخت.
شاید برای‌تان پیش آمده باشد که بیماری عنوان کند از روی کارت ویزیت شما مطب‌تان را پیدا کرده و به آنجا مراجعه کرده است؛ یا از طراحی جالب و منحصر به فرد کارت ویزیت شما به وجد آمده و آن را به دیگران نشان داده است. شاید به صورت اتفاقی متوجه شده باشید که یکی از بیماران‌تان مدت‌هاست کارت ویزیت مطب شما را در کیف پول خود نگاه می‌دارد و یا... .

ارزیابی عملکرد
ارزشيابی شایستگی عملکرد كاركنان
    نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه سازمان‌های امروزی در محیط‌های رقابتی، متمایز و توأم با تغییرپذیری است که با تکیه بر آن و هدایت او امکان ترکیب صحیح و مناسب سایر منابع تولید و خدمت مانند: مواد اولیه، ماشین‌آلات، ابزار، سرمایه، انرژی و اطلاعات پدید آمده و منجر به داشتن عملکرد کاری رضایت‌بخش می‌شود، نیروی انسانی برای انجام مطلوب و مؤثر وظایف خود نیازمند به آگاه بودن از شرح وظایف، مسئولیت‌ها، دانش، نگرش‌ها، استانداردها، مهارت‌های کاری و انتظارات سازمانی است

عشق کار
در این شماره به معرفی دکتر عبیدی، پدر صنعت داروسازی ایران، می‌پردازیم.

کتابخانه
معرفی دو کتاب در حوزه بازاریابی و فروش



سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.