وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

 بازاریابی مسرت گرا (Joy Marketing) و ۵ کمپین حس خوب 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

 بازاریابی مسرت گرا (Joy Marketing) و ۵ کمپین حس خوب


در اقیانوس آکنده از پیشنهادهای رنگارنگ که هرکدام بر سر جیب مشتری در رقابت اند؛ آنچه تمایز می آفریند پیوندهای عاطفی است. عاطفه و احساس هم زیرساخت برند را تقویت میکنند و هم سوخت لازم به منظور اجرای استراتژیهای تجاری اینده و راهبردهای مصرف کننده محور را برایش تامین میکنند. دنیای مدرن بازاریابی در تسخیر استراتژی های تازه‌ی قرار گرفته است که هدف از طراحی آن‌ها، درگیر ساختن مخاطبان و الهام بخشی به ایشان در راستای اثرگذاری روی تصمیمات خریدشان است. از آن جمله می‌توان به تکنیک‌های بازاریابی مبتنی بر اصل کمیابی (کمیابی مصرف‌کننده را مجبور به انتخاب می‌کند. در واقع زمانی که مصرف‌کنندگان احساس کنند منابع کمیاب هستند، تمایل بیشتری به خودخواهی دارند. مثلا اگر شرکتی اعلام کند عرضه محصولی محدود است، مردم حاضرند برای به‌دست آوردن آن مبلغ بیشتری پرداخت کرده و نسبت به دیگران خود را در اولویت قرار دهند.) و بازاریابی ویروسی اشاره کرد. 
اما آنچه تردیدی در آن نداریم این است که احساسات حاکم بر فرآیند تصمیم‌گیری ما هستند.
در نظر گرفتن ارتباط میان اعمال و احساسات ما؛ اهمیت واردکردن عنصر لذت و مسرت به فرآیندهای بازاریابی را خاطرنشان می کند. چرا که عنصر لذت می‌تواند بر ادراک و تجربه کل مشتری از برند تاثیرگذار باشد. مفهوم بازاریابی مسرت‌گرا ریشه در همین اصل دارد و برندهای بزرگ در کمپین‌های خود از این اصول بهره‌برداری کرده‌اند.
 من پرویز درگی باوردارم که هدف بازاریابی نوین داشتن مشتریانی است که به درجه شعف و  خشنودی رسیده‌اند و این حاصل نمی‌شود مگر این که فایده‌های دریافتی مشتری و غنای احساسات او بیش از تصورات اولیه‌اش  باشد.
خلاصه این که او در تمام زمینه‌های محصول و تعامل با سازمان ما کیف کرده باشد تا ما به کیف پول او برسیم و هدف نهایی سازمان یعنی سودآوری را برآورده سازیم و بتوانیم همچنان خدمتگزار شایسته‌ای برای ایشان باشیم و رابطه برد همه جانبه شکل گرفته و استمرار یابد. 

بازاریابی مسرت‌گرا چیست؟
بازاریابی مسرت‌گرا اصطلاحی است که به منظور توصیف اقدامات بازاریابانه ای به کار می‌رود که موجب بروز یک واکنش هیجانی خاص و مثبت می شوند: احساس شعف و مسرت.
این رویکرد امکانی را فراهم می‌سازد که برندها بتوانند در سطحی ژرف تر و معنادارتر با مخاطبان‌شان ارتباط برقرار کنند. مفهوم بازاریابی مسرت‌گرا به عنوان ابزاری جهت ارتقای فعالیت‌های بازاریابی و فروش به لطف تحقیقات روان‌شناسی و دیگر محققان امر به سرعت فراگیر می شود. 
به طور مثال سانجا لیوبومرسکی در پژوهش خود دریافت که 93 درصد از آمریکایی‌ها در پی کسب تجاربی هستند که موجب ایجاد شعف و مسرت بیشتر در زندگی‌‌شان شود. 
این شکل از بازاریابی چگونه است؟ و چگونه می‌توان از آن در جهت ارتقای کاروکسب خود بهره برد؟ در ادامه پنج کمپین از برترین کارزارهای تبلیغاتی که از این روش بهره برده‌اند بررسی می‌شود تا شما را با ابعاد بازاریابی مسرت‌بخش آشناتر کنیم.
۵ کمپین حس خوب
1-مک دونالد: کمپین 24 مارس یا Imlovinit24 
هر چند مک دونالد همواره در اقدامات بازاریابی خود کوشیده بود تا مردم را به حرف زدن در خصوص بهترین اوقات خود در مک دونالد وادار کند. اما این کمپین جدید توانست به خلق خاطرات کمک کند. 
روز ۲۴ مارس مک‌دونالد McDonald’s با کمپین imlovinit24 تمام مردم دنیا را مجبور به صحبت کردن درباره برند خود کرد. این کمپین در طول ۲۴ ساعت با ۲۴ نوع هدیه ( تفریح و پروموشن ) در ۲۴ شهر اجرا شد که این اتفاق باعث شد تا هشتگ #imlovinit بیش از  ۴۰۰۰۰ بار در شبکه‌های اجتماعی نوشته شود که ۸۵۰ برابر نسبت به حالت عادی برای برند مکدونالد در روز تکرار شد و باعث شد تا مک‌دونالد یکی از ۱۰ موضوع برتر Trends صبحت در توییتر را به نام خود ثبت کند.
در این کمپین مانیلایی‌ها از گیشه عوارض اتوبان بسته خوراکی مک گرفتند و در هوجیمین موتورسوران از مک هدیه می‌گرفتند، مردم توکیو عکس رایگان گرفتند، مردم بخارست در بازی جاده تودرتو مک‌دونالد جایزه گرفتند، در میلان جشن بالشت برگزار شد و در سیدنی به داخل فنجان مک کافی پُرشده از توپ پریدند و مردم مادرید پازلی از همبرگر ساختند و مردم دبی بزرگترین سلفی را به شکل همبرگر انداختند.
 2-کوکاکولا: دوست دارم برای تمام دنیا کوکا بخرم 
کوکاکولا به طور حتم پیشگام استفاده از ابزار بازاریابی مسرت‌بخش است. کوکاکولا نخستین بار در سال 1971 تبلیغاتی مبتنی بر ایحاد حس خوب و شعف در مشتریان به راه انداخت. بیل بکر مسئول این کمپین در خصوص هدف آن می گوید:
((من این طور در نظر گرفتم که بطری کوکاکولا چیزی بیش از یک نوشیدنی است. این یک حس مشترک و زمینه مشترک میان تمام مردم بود، یک جهان از این فرمول جادویی لذت می‌بردند. من دنیا را یک شخص در نظر گرفتم و سرودی برای آن ساختم...))
کوکاکولا به محض انتشار این تبلیغات بالغ بر 100 هزار تمجیدنامه و تقدیر از سوی مخاطبانشان دریافت کرد. 
برند کوکاکولا از سال ۱۸۸۶ با شعار «کوکاکولا بنوشید» سعی در ترغیب مشتریان به نوشیدن نوشابه‌های این برند داشته است. با توجه به اینکه شعار هر برند راهی ساده و در عین حال مستقیم برای ارتباط مردم با برند است، کوکاکولا نیز در طول حیات کاری خود با شعارهای تبلیغاتی متفاوت از جمله در زمینه ایجاد شادی سعی کرده است جایگاه نخست در صنعت نوشیدنی جهان را از آن خود کند. در میان اولین تلاش ها در تاریخ بازاریابی کوکاکولا، ارائه کپن های تست مجانی نوشیدنی بود. در سال 1970 تبلیغات کوکاکولا، این برند را نمادی از سرخوشی، دوستان و اوقات خوش معرفی می کرد. بسیاری سرود یک خواننده را به یاد دارند که در سال 1971 می خواند: "دوست دارم برای تمام مردم دنیا یک بطری کوکا بخرم" یا در تبلیغی دیگر "یک کوکا بخر و یک لبخند" بکار گرفته شد. این تبلیغات و بسیاری از کمپین های دیگر کوکاکولا، طی سالیان متمادی فعالیت یک برند مشهور، زمینه حضور پرقدرت و دست نیافتنی را برای این شرکت فراهم کرد.
 کوکاکولا Coca-Cola در سال‌های اخیر بسیار تلاش کرده است تا خود را سردمدار گسترش شادی در بین مردم نشان دهد و از همین‌رو کمپین‌های متعددی را با موضوع شادی و لبخند اجرایی کرده است.
کوکاکولا با شعار تبلیغاتی «خوشحالی را باز کنید» از سال ۲۰۰۹ کمپین شادی را راه اندازی کرد. سرانجام نیز مدیران این برند تصمیم گرفتند تا شعار خود را به «احساس را تجربه کنید» (Taste the feeling) تغییر دهند.  
3-برینگر: دنبال من بیا 
کمپین دنبال من بیا با استفاده از عکس‌های بسیار جذاب دو زوج جوان یعنی مراد عثمان و ناتالی عثمان توانست 3 میلیون نفر را همراه خود سازد. تصایری که سرشار از عشق؛ سرزندگی و ماجراجویی و شعف بودند. این زوج در صفحه‌ی اینستاگرام خود از لحظات سفر خود عکس گرفته و آن‌ها را به اشتراک می‌گذارند. در تمامی عکس‌ها ناتلی دست مراد را گرفته و او را به مقصد بعدی هدایت می‌کند.


 
4-جان لویس:مردی بر فراز ماه 
جان لوئیس بزرگ‌ترین زنجیره خرده‌فروشی در بریتانیا در این کمپین دختری را به تصویر کشیده که به کمک تلسکوپ خود ماه را نظاره می‌کند و ناگهان متوجه حضور مردی تنها در آن می‌گردد اما او قادر به برقراری ارتباط باپیرمرد نیست پس دست به کار می‌شود و هدیه‌ی از جان لوئیس به مناسبت کریسمس برای پیرمرد تنها می‌خرد. و آن را با بادکنک‌های پرشده با گاز هلیوم به آسمان می‌فرستد. پیرمرد هدیه را می‌گیرد و اشک های شعف و خشنودی روی گونه‌هایش می‌ریزد این تبلیغات احساس بر‌انگیز میلیون‌ها بار در اینترنت تماشا شده است.
5-وست جت: معجزه کریسمس 
خطوط هوایی وست جت با توجه به فرا رسیدن کریسمس و سال نو میلادی کمپین بسیار هیجان انگیز و زیبایی را اجرا نمودند که هوش از سر مسافران این ایرلاین برد و چشمانشان را تر کرد. کمپینی که خیلی از مسافران و مخاطبان را به این باور رساند که معجزه می‌تواند اتفاق بیافتد... هر چند که هر لحظه‌ای از زندگی تک تک ما معجزه‌ای شگفت انگیز است.
این آگهی در سال 2013 به پربینده‌ترین تبلیغات کشور کانادا و یکی از 5 آگهی برتر جهان تبدیل شد. وست جت متعاقب این موفقیت در سال 2015 نیز کمپین 12 هزار معجزه کوچک را راه‌اندازی کرد. 

چگونه یک کمپین بازاریابی مسرت‌گرا طراحی کنیم
طراحی و برنامه ریزی کمپین تبلیغاتی در قالب پنج ام ۵M تبلیغات است. ۵M موارد ذیل را تحت پوشش قرار می دهد:
1.     Mission ؛شناسایی و اولویت بندی مأموریت یا هدف از ارائه تبلیغ
2.     Message ؛پیامی که در زمان ارائه تبلیغ بایستی منتقل شود
3.     Media ؛رسانه هایی که بایستی به منظور ارائه تبلیغات، با توجه به بازار هدف و مأموریت تبلیغ از آن ها استفاده کنیم
4.     Money ؛بودجه مورد نظر به منظور طراحی، تدوین و ارائه تبلیغ چه قدر است و با چه استراتژی و تاکتیکی هزینه گردد
5.     Measurement ؛اندازه گیری کارایی و اثربخشی تبلیغات از ابعاد گوناگون مانند ماندگاری بایستی زمینه تبلیغات آینده باشد.
اما ایجاد یک کمپین بازاریابی مسرت‌گرا شامل 4 مرحله است:
الف) لذت را شناسایی کنید. ارتباط لذت با برند خود را دریابید. آیا برند یا محصول شما شادی‌آفرین است و می‌تواند در مشتری ایجاد شعف کند؟  
ب) مخاطب خود را شناسایی کنید. چگونه می توان به این مخاطبان دست یافت و با ایشان ارتباط برقرار کرد؟ برخی از برندها از پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی و برخی دیگر از سایر کانال ها مثل تلویزیون ایمیل یا رسانه های چاپی بهره می برند. قبل از ایجاد محتوا کانال مناسب برای برقراری ارتباط با مخاطبان تان را معین کنید. 
ج)محتوای خود را برنامه ریزی و ایجاد کنید. آیا یک ویدیوی مستندگونه و داستان وار می تواند به برآورده شدن اهداف شما و انتقال پیام شعف برانگیزتان کمک کند؟ آیا متوسل به عکاسی و تصاویر مفهومی می شوید و یا ترجیح می دهید از انیمیشن و یا دیگر اقلام تبلیغاتی تعاملی استفاده کنید.
د) میزان موفقیت کمپین خود را بسنجید. 
از ابزارهای تحلیلی تحقیقات بازاریابی و همین طور ابزارهای کنترلی و نظرسنجی ها به منظور ارزیابی واکنش ها به اقدامات بازاریابی خود استفاده کرده و دست به اقدامات اصلاحی و بهینه سازی بزنید. 

 

سبز باشید


 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.