وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

نسل جوان چگونه کاروکسب شما را پیدا می‌کند؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

نسل جوان چگونه کاروکسب شما را پیدا می‌کند؟

نسل جوان که می‌توان آنها را در یک تقسیم‌‌بندی کلی افراد بین 18 تا 35 سال نامید، امروزه بخش قابل توجهی از مشتریان یک سازمان را تشکیل می‌دهند. تا چند سال آینده که این نسل به تدریج سر کار برود و درآمد کسب کند، بدون شک بخش بیشتری از درآمد سازمان از این افراد تأمین خواهد شد.

با توجه به ویژگی‌های خاص این نسل، بازاریابی و تبلیغات به شیوه گذشته نمی‌تواند تأثیر چندانی روی آنها داشته باشد. رفتار خرید این نسل کاملاً متقاوت از نسل‌های پیشین است و زمانی که بحث درباره تصمیم خرید پیش می‌آید این نسل نیازمندی‌های کاملاً متفاوتی دارد.

این نسل در مقابل روش‌های سنتی بازاریابی عکس‌العملی از خود نشان نمی‌دهد. آنها به دنبال تجربه‌هایی اصیل با برندهایی هستند که با آنها ارزش‌های مشترک دارد، از به اشتراک‌گذاری اجتماعی استقبال و به صحبت‌ها و نظرات مشتریان خود گوش می‌کند. 

اگر بخواهیم از این بخش پرمنفعت بازار بیشترین استفاده را ببریم باید ابتدا کشف کنیم که آنها از چه منابعی برای پیدا کردن کاروکسب ما استفاده می‌کنند، چگونه تعیین می‌کنند که به چه کسی باید اطمینان کنند و کدام اقدامات بازاریابی برای ارزش‌های خاص آنها بیشترین جذابیت و تناسب را دارد.

 

همه چیز به یک کلمه خلاصه می‌شود: اجتماعی

برای نسل جدید تنها اینکه محصول یا خدمتی را خریداری کنند، کافی نیست. آنها می‌خواهند با برند ارتباط داشته باشد و فاصله موجود در ارتباط خریدار / شرکت را به حداقل برسانند. آنها بیش از آنکه به گفته‌های فروشنده‌ها توجه می‌کنند به دنبال محصولاتی هستند که دوستان‌شان به آنها توصیه می‌کنند. آنها می‌خواهند با وبسایت شما ارتباط داشته باشند تا بیشتر با شما آشنا شوند و تجربیات خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارند.

از آنجایی که این نسل در دنیایی دیجیتال بزرگ شده‌اند، حس متصل بودن (connectivity) برای آنها بیش از هر چیز اهمیت دارد. کافی است به تعدادی جوان که در کنار هم نشسته‌اند بگویید که رستوران یا فروشگاه شما مجهز به وای‌فای رایگان است، آنگاه خواهید دید که رفتار آنها به چه سرعتی تغییر می‌کنند. اگر قبل از گفتن شما تنها تعدادی به گوشی خود خیره شده بودند، پس از آن همه آنها وارد دنیای مجازی می‌شوند و در تلگرام، اینستاگرام، واتس‌اپ، وایبر و ... غرق می‌شوند. 

برخی از مدیران شرکت‌ها منتقد این رفتار هستند و معتقدند شبکه‌های اجتماعی به ضرر آنها تمام شده است. اینکه تأثیر بی‌اندازه اپلیکیشن و رسانه اجتماعی در زندگی جوانان خوب است یا نه و چه تأثیرات اجتماعی به همراه دارد، سؤالی است که جامعه‌شناسان و روانشناسان باید به دنبال پاسخ آن باشند و نه بازاریابان و فروشندگان. هنر بازاریاب و فروشنده در این است که اهمیت این کانال‌های جدید را درک کند و برای نشان دادن خود در آنها از هیچ تلاشی فروگذار نکند. نتایج پژوهشی که به تازگی صورت گرفته نشان می‌دهد که 62 درصد از نسل جوان اعلام کرده‌اند که اگر برندی در شبکه‌های اجتماعی با آنها ارتباط داشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که به مشتریان وفادار آن برند تبدیل شوند.

نسل جوان بر خلاف نسل‌های قبلی نه تنها از خرید اینترنتی هراسی ندارد بلکه آن را راحت و متناسب با شرایط دنیای جدید می‌داند. نسل‌های قبلی برای خرید کوچک‌ترین و ارزان‌قیمت‌ترین کالاها باید آن را از نزدیک می‌دیدند و بارها ابعاد آن را بررسی می‌کردند. نسل جدید اما حتی خریدهای گران‌قیمت خود را نیز با آسودگی از طریق اینترنت انجام می‌دهد و با خواندن نظرات سایر کاربران تصمیم خرید خود را قطعی می‌کند. بنابراین روزگار بازاریابی سنتی حداقل برای این نسل به پایان رسیده است.

 

سبزباشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.