وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

هشت کاری که باید قبل از ساعت هشت صبح انجام داده باشیم 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

هشت کاری که باید قبل از ساعت هشت صبح انجام داده باشیم

«شب زود سر بر بالیدن گذاشتن و سحرخیزی انسان را سالم، ثروتمند و عاقل می‌سازد».- بنجامین فرانکلین

انسان ماهیتی چندبعدی داشته و موجودی زيستي، روحى و معنوي، فکرى و عقلي، اجتماعى و فرهنگي است. هر يک از این ابعاد و قابليت‌هاى انسان، شرايط ويژه‌اى براى رشد و تکامل مى‌طلبد و نیازمندیهای دارا است که خودآگاهى ما از قابليت‌هاى بى‌شمارمان، ضمن افزايش بهره‌ورى فردي، مجموعه عظيمى از توان ما  را متبلور می‌سازد.  اولین روز کاری هفته و اولین ساعات روز بهترین زمان ها برای امتحان کردن عادات تازه برای تقویت بهره وری فردی هستند. در این میان کارهایی وجود دارند که اگر به انجامشان در ساعات اولیه ی صبح عادت کنیم، کل روز ما را تحت تأثیر قرار خواهند داد. ما در دوران بزرگسالی حدوداً ۲۵۰۰۰ صبح از خواب بیدار می‌شویم. حال باید از خودمان بپرسیم که چطور می‌توان روش استفاده از صبح‌های زندگی‌ خود را بهبود و توسعه داد.

در ادامه می توانید 8 عادت فوق العاده برای تقویت بهره وری روزانه را از نظر بگذرانید:

1.یک خواب با کیفیت حدود هفت ساعته داشته باشیم (بین ساعت 5 تا 6 از خواب بلند شویم)

بنیاد ملی خواب (NFS) در تحقیقات خود نشان داده که دست‌کم 40 میلیون آمریکایی از هفتاد نوع متفاوت از اختلالات خواب رنج می‌برند. بعلاوه، 60 درصد از بزرگسالان و 69 درصد از کودکان، در طول هفته یک یا چند مورد از انواع اختلالات خواب را تجربه میکنند.

افزون بر این، 40 درصد از بزرگسالان در طول روز احساس خواب‌آلودگی میکنند به حدی که در روند فعالیتهای روزانه آنها ایجاد مساله میکند، در واقع 20 درصد از افراد اظهار داشته‌اند که دست کم چند روز در هفته و یا ماه دچار خواب‌آلودگی و مشکلات ناشی از آن شده‌اند.

خواب کافی منافع بسیاری به دنبال دارد، از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره داشت:

افزایش حافظه

طول عمر

کاهش دردهای جسمانی و تورم بدن

افزایش قوه خلاقیت

افزایش توجه و تمرکز

کاهش میزان حجم چربی و افزایش حجم عضلانی

کاهش استرس

کاهش وابستگی به محرکهایی نظیر کافئین

کاهش ریسک افسردگی و ... .

اگر خواب را در اولویت قرار ندهیم، ادامه این یادداشت کاربردی برای ما نخواهد داشت. 

2.بررسی ایمیل‌ها و دیگر شبکه‌های اجتماعی را به وقت دیگری موکول کنیم  (صفر دقیقه)

نتایج بسیاری تحقیقات حاکی از آن است که 8 درصد از افراد بین 18 تا 44 سال پانزده دقیقه ابتدایی برخاستن از خواب خود را به استفاده از تلفنهای هوشمند اختصاص میدهند. چک کردن گوشی همراه، ما را در وضعیت انفعالی قرار می‌دهد. به یاد داشته باشیم که هیچ کس راجع به یک موقعیت اضطراری برای ما ایمیل نمی‌فرستد، بنابراین بهتر است ایمیل‌هایمان را در چند ساعت ابتدایی صبح به حال خود رها کنیم.

3.نماز، دعا و مراقبه (5 تا 15 دقیقه)

بجای آنکه ذهن خود را با مطالب شبکه‌های اجتماعی بیالاییم، بهتر است به مکان خلوتی رفته و تمرین آرامش کنیم. چند نفس عمیق بکشید، از راه بینی نفس بکشید و چند لحظه نیز نفس را در سینه حبس و سپس آن را از طریق دهان بیرون دهید.شکرگزاری و نماز و دعا نیز به گواه پژوهشهای صورت گرفته علاوه بر آثار روحانی و جسمانی، موجب می‌شوند که دیدگاه کوته‌نظرانه از ذهنیت ما رخت بربسته و جای خود را به چشم‌انداز جامعیت‌نگر دهد.

4.به دو دلیل قلم بدست بگیریم (5 تا 15 دقیقه)

دفترچه یادداشت از الزامات بهره‌وری فردی است. به روی کاغذ درآوردن چشم انداز روزانه بصورت هر روزه هوشیار و ناهوشیار ما را در تحقق آن دخیل میکند. تحقیقات به اثبات رسانده که مغز انسان بویژه کورتکس پیش‌پیشانی بیشترین حالت فعالیت را بلافاصله پس از برخاستن از خواب دارد. بنابراین نوشتن اهداف و پروژه‌های روزانه میتواند آنها را ملکه ذهن کند.

نوشتن اهداف روزانه با یک خودکار و کاغذ شما را مجبور می کند در مورد اهداف و خواسته های خود شفافیت و صراحت داشته باشید. بهتر است اهداف نوشته شده ی خود را جایی قرار دهید که در تمام طول روز پیش رویتان قرار داشته باشند. این کار می تواند انجام کارهای مهم روزمره را به شما یادآوری کند و باعث شود کاری از قلم نیفتد.

5.ورزش کنیم (20 تا 45 دقیقه)

سایت فوربس چندی پیش فهرستی از عادات صبحگاهی ۲۳ فرد شناخته‌شده در دنیای کاروکسب و سیاست را منتشر کرده بود. که در میان فعالیتهای آنها، ورزش جایگاه ویژه‌ای دارد.

•    گوش کردن به موسیقی 5 درصد

•    مطالعه کردن 6 درصد

•    گذراندن وقت با حیوانات خانگی 9 درصد

•    مراقبه( مدیتیشن) ۱۰ درصد

•    خواندن یا تماشای اخبار 32 درصد

•    چک کردن ایمیل 36 درصد

•    گذراندن وقت با خانواده 41 درصد

•      و ورزش کردن 59 درصد

 

اما برخلاف فواید به اثبات رسیده ورزش، تنها یک سوم آمریکاییهای بین 25 تا 64 سال هر روز بصورت منظم ورزش میکنند که این آمار در کشور ما به مراتب بدتر است. ورزش صبحگاهی بعلاوه موجب ترشح دوپامین میشود.  دوپامین در هسته تمایلات جنسی و نیازهای حیاتی است و دوپامین است که انگیزه لازم را برای انجام هر کاری در ما ایجاد می‌کند. حتی به اعتقاد بسیاری، دوپامین مسئول عشق و احساسات است. این مکانیزم در مرکز پاداش مغز بدوی، میلیون ها سال است که آنجا قرار گرفته و تغییر نکرده است.

6.در حین تمرین کتاب گوش کنیم (صفر دقیقه)

انسانهای عادی به دنبال سرگرمی محض هستند. انسانهای فوق‌العاده در پی یادگیری‌اند. گوش دادن به پادکستها و کتابهای صوتی در حین ورزش کردن، بصورت توامان موجب تقویت فیزیکی و ذهنی میشود. این شیوه سبب میشود که در مدت کوتاهی کتابهای زیادی خوانده باشیم. اگر شما کتاب های زیادی خوانده باشید، همیشه حرفی برای گفتن دارید. خیلی از مردم ما حوصله شنیدن دارند، ولی حوصله مطالعه ندارند؛ زیرا ما ایرانی‌ها معمولا مردمی شفاهی هستیم. در روزگار حاضر که انواع مشغله‌ها، از کار و درس‌های دانشگاه گرفته تا حجم بالای مطالب در شبکه‌های اجتماعی باعث شده از کتاب دور بیفتیم یا وقت کمی برای آن صرف کنیم، ورود کتاب های گویا به سبد زندگی می توانند گزینه‌های خوبی برای آَشتی با کتاب باشند. البته کتابهای کاغذی در میانه روز هنوز برترین انتخاب هستند.

7.یک دوش آب سرد بگیریم (3 تا 5 دقیقه)

بسیاری از افراد موفق دوش آب سرد را به حمام گرم ترجیح میدهند. اما چرا؟  در واقع،  بدن به محض قرار گرفتن زیر دوش آب سرد به صورت لحظه‌ای دچار استرس می‌شود و سیستم دفاعی بدن می‌کوشد به مقابله با این وضعیت بپردازد و طبیعتاً بدن هم پاسخ‌های مربوط به همین شرایط را (افزایش انرژی و قدرت و درواقع ترشح آدرنالین) بروز می‌دهد. یکی دیگر از اثرات قطعی و اثبات شده دوش آب سرد، مقابله آن با افسردگی است. بعلاوه دوش آب سرد مسکنی طبیعی است، که موجب ترشح هورمونهای مفید شده، به تنفس بهتر کمک کرده، روی زیبایی چهره تاثیرگذار بوده، سیستم ایمنی را تقویت و همیار لاغری است. 

8.سی گرم پروتیین مصرف کنیم (3 تا 15 دقیقه)

دونالد لیمن، استاد تغذیه در دانشگاه ایلینویز توصیه میکند که روزانه دست کم 30 گرم پروتیین برای صبحانه مصرف شود. تیم فریس مولف کتاب بدن 4 ساعته نیز همین توصیه را کرده و آن را بهترین روش لاغری و تناسب اندام و حفظ سطح انرژی در طول روز میداند. بعد از بیدار شدن از خواب میزان نیاز بدن به پروتئین زیاد است، چون مدت ۶ الی ۱۰ ساعت پس از صرف وعده شام هیچ نوع ماده غذایی وارد بدن نشده و به محض اینکه پروتئین وارد بدن شود جذب می شود.

تخم مرغ، انواع مغزها و آجیل بدون نمک بهترین انتخاب برای تامین پروتیین هستند.

منبع:

 http://www.inc.com/benjamin-p-hardy/8-things-you-should-do-every-day-before-8-am-to-be-mentally-stronger.html

 

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.