وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

به مناسبت بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب: معرفی 50 رمان با موضوع کاروکسب (بخش دوم) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

به مناسبت بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب: معرفی 50 رمان با موضوع کاروکسب (بخش دوم)

در یادداشت امروز به بررسی کتابهای 11 تا 20 از مجموعه 50 رمان با موضوع کاروکسب می‌پردازیم. امیدوارم برگزاری نمایشگاه کتاب فرصتی باشد که ما هر چه بیشتر با کتاب و کتاب‌خوانی انس بگیریم.

 

11. ظهور سيلاس لافام، اثر ويليام دين هاولز

هاولز، رمان‌نويس بزرگ و پدر رئاليسم ادبي امريكا، در ظهور سيلاس لافام فضاي كسب‌وكار را با واقع‌گرايي خاصي كه در تمام آثار وي به چشم مي‌خورد، روايت كرده است.

ظهور سيلاس لافام يك روايت كلاسيك از وسوسه‌هاي غيراخلاقي و ضد بشري است كه دوشادوش موفقيت كسب‌وكاري و بالا رفتن از پله‌هاي ترقي براي قهرمان داستان روي مي‌دهند. هاولز در اين رمان فضاي واقعي صنعت رنگ را هنرمندانه روايت مي‌كند. سيلاس لافام شخصيتي است كه در صنعت رنگ جزو مهره‌هاي درشت بازار شده است اما با وجود موفقيتهاي مالي از شان اجتماعي بالايي برخوردار نيست و به همين دليل سعي مي‌كند اين كمبود را با ازدواج دخترش با خانواده‌ي ثروتمند كوري (Corey) جبران كند. ماجراهايي كه در اين بين اتفاق مي‌افتد، نكته‌هاي جالبي براي اهالي كسب‌وكار به همراه دارد.

 

12. روش كنوني زندگي ما اثر آنتوني ترولوپ

آنتوني ترولوپ يكي از موفقترين و پركارترين رمان‌نويس انگليسي در دوره‌ي ويكتوريا (1837-1911) است. نام ترولوپ بيشتر با نام "بارست‌شاير" شناخته مي‌شود؛ شهري خيالي در انگلستان كه بستر بيشتر رمانهاي او را تشكيل مي‌دهد. "روش كنوني زندگي ما" متشكل از 100 فصل است و بلندترين رمان ترولوپ به حساب مي‌آيد. اين رمان انتقادي الهام گرفته از رسواييهاي مالي ابتدا دهه‌ي 17 قرن نوزدهم در انگلستان است كه ترولوپ را در بازگشت به كشورش بسيار متعجب كرده بود. ترولوپ با روايت زندگي آگستوس مل‌موت، شخصيت اصلي رمان، فضاي ناكارآمد سياسي و تجاري اين دوره را مورد واكاوي قرار داده است. شبكه‌ي بي‌بي‌سي تاكنون دو بار در سالهاي 1969 و 2001، فيلم اقتباسي اين رمان را توليد كرده است.

 

13. برتلبي كاتب - داستان وال‌استريت، اثر هرمان ملويل

نام هرمان ملويل بيشتر با نام رمان موبي ديك شناخته مي‌شود. اما جالب است بدانيد كه ملويل داستان كوتاهي نيز به نام باتلبي كاتب - داستان وال‌استريت دارد كه در آن فضاي سازماني و روابط بين كارمندان را به زيبايي ترسيم كرده است.

راوي داستان يك وكيل سالخورده است كه كه كسب‌وكار پر رونق و مشتريان ثروتمندي دارد. او براي دفتر خود سه كاتب به نامهاي نيپرز، توركي و بارتلبي استخدام مي‌كند كه ارتباطات بين اين سه نفر فضاي سازماني داستان را خلق مي‌كند. بارتلبي كاتب بارها به‌وسيله‌ي شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني به زبانهاي انگليسي، فرانسه و اسپانيايي اقتباس شده است.

 

14. گتسبي بزرگ اثر اف اسكات فيتس‌جرالد

گتسبي بزرگ يكي از رمانهاي پرخواننده و مشهور قرن بيستم است كه از زمان انتشارش تاكنون مورد تحسين منتقدان و خوانندگان بوده است. گتسبي بزرگ داستان يك تاجر ثروتمند به نام جي گتسبي و يك فروشنده‌ي جوان به نام نيك كاراوي را روايت مي‌كند.

زماني كه نيك يك خانه‌ي كوچك كنار خانه‌ي مجلل و باشكوه گتسبي اجاره مي‌كند، سرنوشت اين دو به يكديگر گره مي‌خورد كه ماحصل آن خلق داستاني عميق و چندبعدي به نام گتسبي بزرگ است.

اين رمان تاكنون چندين بار توسط سينماگران مشهور روي پرده‌ي نقره‌اي رفته است كه آخرين بار آن مربوط به اقتباس سال 2013 با بازي درخشان لئوناردو دكاپريو و كري موليگان است. كارگردان اين اثر سينمايي مارك آنتوني لوئرمن است كه از ميان ساير ساخته‌هاي او مي‌توان به فيلم استراليا با بازي نيكول كيدمن و رومئو+ژوليت با بازي دكاپريو اشاره كرد.

شايان ذكر است كه رمان گتسبي بزرگ را دو مترجم در ايران ترجمه كرده‌اند. ترجمه‌ي اول مربوط به كريم امامي است كه چاپ اول آن تحت عنوان "طلا و خاكستر" در سال 1344 به وسيله‌ي شركت سيرويد منتشر شده است. چاپهاي بعدي اين رمان را انتشارات اميركبير و انتشارات نيلوفر انجام داده‌اند. علاوه بر اين انتشارات مجيد در سال 1392 نيز ترجمه‌ي جديدي از اين كتاب به وسيله‌ي مهدي افشار را منتشر كرده است.

 

15. يه اتفاقي افتاده، اثر جوزف هلر

يه اتفاقي افتاده، عنوان دومين رمان جوزف هلر است كه در سال 1974 به چاپ رسيده است. شخصيت اصلي و راوي داستان باب اسلوكام نام دارد. اسلوكام تاجر موفقي است كه ماجراهاي زندگي خود را با جريان سيلان ذهن (Stream of Consciousness)  روايت مي‌كند. خط داستاني رمان ماجراي ارتقاي اسلوكام را دنبال مي‌كند اما در اين ميان اتفاقات ديگري از گذشته و آينده‌ي او نيز روايت مي‌شوند.

 

16. دم را درياب، اثر سال بلو

دم را درياب در سال 1956 چاپ شده است و به عقيده‌ي بسياري از منتقدران (از جمله جيمز وود) يكي از بزرگترين آثار ادبيات قرن بيستم محسوب مي‌شود. داستان اين رمان كه چهارمين رمان بلو است، حول زندگي ويلهلم آدلر فروشنده درستكاري كه در دهه‌ي چهارم زندگي‌اش به سر مي‌برد، روي مي‌دهد. 

ويلهلم فروشنده‌ي سختكوشي بوده اما اكنون شغل خود را از دست داده و در نتيجه بيكار و فقير است، جدا از همسرش زندگي مي‌كند و ارتباط خوبي با فرزندان و پدرش ندارد. بلو در اين اثر مشكلات يك فرد بيكار را به زيبايي ترسيم كرده است. ويلهلم پس از آنكه مي‌بيند تمام تلاشهايش به در بسته مي‌خورد، تصميم مي‌گيرد كه واقعيت زندگي را بپذيرد و دم را دريابد.

اين رمان تاكنون سه بار در ايران و هر بار با نامي متفاوت ترجمه شده است. اولين ترجمه‌ي اين رمان را احمد كريمي با عنوان امروز را درياب در سال 1348 انجام داده كه انتشارات نيل آن را منتشر كرده است. پس از آن در سال 1363 انتشارات پارس اين رمان را با عنوان امروز را عشق است ترجمه‌ي حسين قوامي و وحيد دست‌پاك به چاپ رسانده است و جديدترين ترجمه از اين اثر توسط بابك تبرايي در سال 1387 با عنوان دم را درياب صورت گرفته كه نشر چشمه عهده‌دار چاپ و نشر آن بوده است.

تاكنون اقتباسهاي تلويزيوني و سينمايي زيادي از اين اثر بلو انجام گرفته است كه از ميان آنها فيلم سينمايي دم را درياب با بازي زيباي رابين ويليافر، يكي از بهترين اقتباسها است.

 

17. روز ملخ، اثر ناتانيل وست

وست در اين اثر كسب‌وكار پليد و پيچيده‌ي هاليوود را به تصوير مي‌كشد. رمان داستان زندگي جواني به نام تاد هكت را نقل مي‌كند كه خود را هنرمند مي‌داند اما در هاليوود به نقاش صحنه‌هاي نمايش تبديل شده است. تاد عاشق بازيگر تازه‌واردي به نام في گرينر مي‌شود و از اين طريق، با افراد ديگري آشنا مي‌شود كه مانند خود او آرزوهاي بزرگ در سر داشته‌اند اما هاليوود آرزوهاي آنها را تباه كرده است. استفاده‌ي وست از نام ملخ در نام رمان، تصوير ويراني و زمين ناباروري را به ذهن متبادر مي‌كند كه نمي‌‌توان از آن انتظار سرسبزي و زندگي داشت.

اين رمان در ايران ترجمه نشده است اما انتشارات نيم‌نگاه در سال 1384 كتابي با عنوان "هيچ هم خنده ندارد؛ كرت وونه‌گات، رالف السين، ناتانيل وست" ترجمه و تأليف علي معصومي، منتشر كرده است كه به بررسي تفكرات اين سه نويسنده‌ي بزرگ مي‌پردازد.

 

18. اداره‌ي پست اثر چارلز بوكوفسكي

چارلز بوكوفسكي در ايران بيشتر به عنوان شاعر شهرت دارد اما اين نويسنده‌ي شهير، تاكنون شش رمان نيز نوشته است كه اولين رمان وي با نام اداره‌ي پست در سال 1971 منتشر شده است.

پستچي‌ها معمولاً گروهي هستند كه كمتر مورد توجه سياست‌گذاران يك جامعه قرار مي‌گيرند اما بوكوفسكي زندگي اين گروه از جامعه را دستمايه‌ي اولين رمان خود قرار داده است. اين رمان يك زندگينامه‌ي خودنوشت (اتوبیوگرافی) است، زيرا بسياري از وقايع آن برگرفته از زندگي شخصي رمان‌نويس است.

هر چند اداره‌ي پست يك نقد اجتماعي، سياسي و اقتصادي مي‌باشد، اما بيش از هر چيز برشي واقعي از زندگي گروهي خاص از افراد جامعه است.

علاوه بر چند مجموعه‌ي شعر، رمان "عامه‌پسند" اين نويسنده نيز در سال 1388 به‌وسيله‌ي مؤسسه‌ي انتشاراتي "نشر چشمه" منتشر شده است كه پيمان خاكسار آن را به فارسي ترجمه كرده است.

 

19. اطلس شانه‌اي بالا انداخت اثر آين رند

اطلس شانه‌اي بالا انداخت آخرين رمان نويسنده و فيلسوف امريكايي آين رند است و به نوعي شاهكار وي در نويسندگي محسوب مي‌شود. رند در اين رمان با تاكيد بر فلسفه‌ي غيبت‌گرايي، تقابل دولت و صنعت را ترسيم نموده و ديدگاه‌هاي افراطي نظام سرمايه‌داري را مورد نقد قرار داده است.

اين رمان نوعي پادآرمان‌شهر (dystopia) (مخالف آرمان‌شهر؛ جامعه يا اجتماعي كه ناخوشايند و ترسناك است) را به تصوير مي‌كشد كه در آن صنايع مختلف در حال نابودي و تعطيل شدن هستند.

اين رمان به صورت يك سه‌گانه براي اقتباس سينمايي در نظر گرفته شد كه دو بخش آن تاكنون در سال‌هاي 2011 و 2012 توليد شده‌اند و فيلمبرداري بخش سوم به تازگي آغاز شده است.

 

20. سرمايه‌گذار اثر تئودور درايزر

ماجراي رمان سرمايه‌گذار در فيلادلفيا رخ مي‌دهد. فرانك كوپروود صابونهاي ارزاني را از بازار مي‌خرد و سپس همان صابونها را با قيمت بيشتر به مغازه‌داران مي‌فروشد.

اين اولين پولي است كه او به دست مي‌آورد و بدين ترتيب وارد دنياي كسب‌وكار مي‌شود. فرانك در طول فعاليت خود فراز و نشيبهاي متعددي را پشت سر مي‌گذارد. او ورشكسته مي‌شود و به زندان مي‌افتد اما پس از آزادي در بورس سرمايه‌گذاري مي‌كند و مجددا به يك ميليونر تبديل مي‌شود ولي ديگر اين بار حاضر نيست در فيلادلفيا بماند و به همراه همسر خود به شهر ديگري مي‌رود.

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.