وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

بازاریابان موفق چگونه آرامش خود را حفظ می‌کنند؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

بازاریابان موفق چگونه آرامش خود را حفظ می‌کنند؟

توانایی مدیریت عواطف و حفظ آرامش در شرایط پرفشار ارتباط مستقیمی با عملکرد ما دارد. مؤسسه تحقیقاتی TalentSmart در یکی از جدیدترین پژوهش‌های خود دریافته است که 90 درصد از افرادی که عملکرد بالایی دارند می‌توانند در شرایط استرس‌زا احساسات خود را مدیریت کنند و آرام و کنترل‌شده رفتار کنند.

بازاریابی و فروش مشاغل استرس‌زایی هستند و استرس ناشی از فعالیت در بازار می‌تواند موجب کاهش چشمگیر در عملکرد ما شود.  علاوه بر خطراتی همچون حمله قلبی، افسردگی و چاقی، استرس قدرت درست تحلیل کردن را از ما می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد در کارمان تبدیل به ستاره شویم. با این وجود نکته مثبتی که در اینجا وجود دارد این است که بخش زیادی از استرس تحت کنترل خود ما است و می‌توانیم با رعایت نکاتی آن را مدیریت کنم. 

اگر به بازاریابان و فروشندگان موفقی که در کنار ما وجود دارند، توجه کنیم، می‌بینیم که برای حفظ آرامش خود، استراتژی‌های مشخصی دارند. سعی کرده‌ام با مشاهده رفتار این افراد، کارهای مشترکی را که برای به حداقل رساندن استرس خود انجام می‌دهند، مورد توجه قرار دهم. در ادامه به تعدادی از این اقدامات اشاره شده است:

 

1) آنها به خاطر چیزهایی که دارند، شکرگزار هستند.

اگر زمانی را به شکرگزاری برای آنچه داریم، اختصاص دهیم، نه تنها حس بهتری نسبت به کار و زندگی‌مان پیدا کنیم بلکه آنگونه که مطالعات علمی نشان می‌دهند میزان هورمون کورتیزول (هورمون استرس‌زا) در بدن ما 23 درصد کاهش می‌یابد. همچنین پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که شکرگزاری روزانه انرژی، وضعیت جسمانی و سلامت روانی فرد را بهبود می‌بخشد.

 

2) آنها از پرسیدن سؤال "چه می‌شد اگر ... ؟" اجتناب می‌کنند.

عبارت "چه می‌شد اگر ... ؟" مانند ریختن بنزین روی آتش استرس و نگرانی است. دنیای بازاریابی و فروش آنقدر وسیع و اتفاقات آن آنقدر غیرقابل پیش‌بینی است که هر چه بیشتر در مورد فرصت‌های از دست رفته فکر کنیم، کمتر می‌توانیم روی فرصت‌های پیش‌رو فکر کنیم و تمرکز لازم برای جبران گذشته را داشته باشیم.

 

3) آنها ذهنیت مثبت خود را همیشه حفظ می‌کنند.

افکار مثبت باعث می‌شوند که ذهن ما توجهش را به مسائلی معطوف کند که عاری از استرس هستند. ذهن ما در بیشتر ساعات در حال پرسه زدن برای یافتن موضوعی است که به آن فکر کند و در این شرایط وظیفه ما است که ذهن‌مان را به سمتی هدایت کنیم که مملو از افکار مثبت باشد. به عبارت دیگر باید به ذهن‌مان خوراک مثبتی بدهیم تا انتظار عملکرد مثبتی را از آن داشته باشیم. برای همه بازاریابان و فروشندگان پیش آمده که در یک روز حتی پس از 15 تا 20 ویزیت خود موفق به حتی یک فروش هم نشده‌اند. در این شرایط باید به دنبال یافتن اتفاق مثبتی باشیم که در آن روز یا روز قبلش برای‌مان رخ داده است. یک پیامک محبت‌آمیز نیز می‌تواند خوراک مثبتی برای ذهن ما باشد بنابراین سعی کنیم همیشه ذهن خود را مشغول فکر کردن به اتفاقات مثبت ولو خیلی کوچک کنیم.

 

4) آنها میزان مصرف کافئین خود را کنترل می‌کنند.

مصرف کافئین باعث آزاد شدن آدرنالین می‌شود. آدرنالین منبع عکس‌العمل "بجنگ یا فرار کن" است؛ مکانیزمی که به ما می‌گوید بجنگیم یا اگر خطر خیلی جدی است، به سرعت فرار کنیم. مشکل این عکس‌العمل این است که استدلال و تفکر منطقی را قربانی سرعت در تصمیم‌گیری می‌کند. بنابراین برای مثال اگر یک خرس گرسنه به دنبال ما باشد، این عکس‌العمل ایده‌آل است اما وقتی مشتری شاکی در حال شکایت کردن از محصول ما است، چنین عکس‌العملی اصلاً درست نیست.

 

5) آنها به اندازه کافی می‌خوابند.

خواب کافی یک از مهم‌ترین ابزار لازم برای موفقیت در بازاریابی و فروش است. بازاریابی که دیر بخوابد و دیر از خواب بیدار شود، چاه شکستش را با دستان خودش حفر کرده است. موفقیت در بازاریابی به شدت نیازمند برنامه‌ریزی است و فردی که ساعات خواب مشخصی نداشته باشد و هر روز در ساعتی خاص از خواب بیدار نشود، اولین گام در برنامه‌ریزی را اشتباه برداشته است.

 

6) آنها از یک سیستم پشتیبانی قوی بهره می‌برند.

برای آنکه فرد آرام و مولدی باشیم، باید نقاط ضعف خود را شناسایی کنیم و در مواقع لزوم درخواست کمک کنیم. اینکه خودمان به تنهایی از پس تمام کارها برآییم شاید جذاب و وسوسه‌انگیز باشد اما اثربخش و کارآمد نیست. باید اطراف خود را با افرادی که در شرایط سخت و بحرانی می‌توانند آرام‌مان کنند، پر کنیم و شبکه‌ای از افرادی پشتیبانی کننده را به وجود آوریم. فرهنگ ما ایرانی‌ها به شکلی است که در هر سن و سالی که باشیم، وابستگی احساسی به خانواده‌مان را حفظ می‌کنیم. بنابراین نباید خود را از وجود این دارایی ارزشمند محروم گردانیم.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.