وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

آینده‌پژوهی در صنعت پوشاک 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

آینده‌پژوهی در صنعت پوشاک

پوشاک بدن انسان را از آب و هوا و دیگر مخاطرات موجود در طبیعت حفظ می‌کند. همچنین پوشاک می‌تواند برای راحتی، حجب و حیا و نیز برای ایمنی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می‌تواند نشان دهنده باورهای مذهبی، فرهنگی و دیگر معانی اجتماعی باشد. البته امروزه و در قرن ۲۱ استفاده از پوشاک بیشتر به خاطر پیروی از مد و شیک‌پوشی است تا به خاطر راحتی و دیگر استفاده‌های آن. انسان‌ها همیشه در حال طراحی کردن پوشاک نوین برای مشکلات عملی خود هستند و دیگر فرق بین پوشاک و وسایل حفاظتی به شکل آشکار مشخص نیست.
در اين ميان هرچند بازاریابی لباس یک رشته جوان است، اما متخصصان آینده‌پژوه  به كمك اين صنعت شتافته‌اند. و از اين رهگذر نوآوريهاي آينده گرايانه بسياري در بازار لباس و پوشاك صورت گرفته است. به طور مثال در تازه ترين اخبار بازاريابي خوانديم كه شرکتی در برزیل برای فروش لباس‌های مردانه، مدل‌های متصل به هواپیماهای بدون سرنشین را در آسمان به نمایش گذاشته است. این فروشگاه لباس‌های مردانه را با هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان به نمایش گذاشت، در حالی که برچسب قیمت و مارک به لباس متصل بود. این ابتکار، عابران و رهگذران را شگفت‌زده کرده بود.
در واقع، ارتباط با مشتری در جریان خرید جزء بسیار مهمی از فرایند فروش است. قیمت، راحتی، و نیازهای مشتریان تأثیر بسزایی بر خرید آنها می‌گذارند. در زمانی که خرده‌فروشان به فروش آنلاین روی آورده‌اند نوآوری متضمن موفقیت است. در ادامه به سه موارد از نوآوری‌هایی که فروش سه فروشگاه را متحول کرده‌اند، اشاره می‌کنیم.
اچ اند ام
اچ اند ام در سال1947 در سوئد تاسیس شد، اما به واسطه‌ی تولید لباس‌های مد نسبتاً ارزان قیمت توانست سهم قابل توجهی در بازار ایالات متحده را بدست آورد و در شهرهای مختلف امریکا شعباتی دایر کند. سال گذشته این شرکت سیستم فروش آنلاین محصولات خود را راه‌اندازی کرد، اما از نوآوری در فروشگاه‌های خود نیز غفلت نکرده است.
جدیدترین ابتکار اچ اند ام، راه‌اندازی سامانه‌ای است که به مشتریان امکان می‌دهد که لباسی را كه در اتاق پرو امتحان کرده و پسندیده‌اند را در همان مکان خریداری نمایند. بدین ترتیب، آنها دیگر مجبور نیستند که در صف‌های طولانی صندوق که گاهی اوقات آنها را از خرید منصرف می‌کند بایستند.


 کپ اند بنانا ریپالیک
خرید اینترنتی لباس ایده‌ی جدیدی نیست و در بسیاری از فروشگاه‌ها اجرا می‌شود. با این وجود، کپ اند بنانا ریپالیک دست به ابتکار جدیدی در این زمینه زده است که در ارتباط با وفاداری مشتریان است. خریداران می‌توانند لباس مورد علاقه‌ی خود را در اینترنت انتخاب کنند و نزدیک‌ترین فروشگاه به محل زندگی خود را برای پرو لباس انتخاب کنند. آن لباس برای مدت مشخصی در فروشگاهی که خریدار انتخاب کرده است نگه داشته می‌شود تا وی برای پرو لباس به آنجا مراجعه کند. این کار باعث می‌شود که خریداران تجربه‌ی منحصر به فردی را بدست آورند.


نوردستروم
در سال 2012، فروشگاه مرکزی نوردستروم در سیاتل امریکا تصمیم گرفت از تلفن‌های همراه هوشمند به عنوان دستگاه پایانه فروش (POS) استفاده نماید. این کار باعث شد که مشتریان در تمام نقاط فروشگاه بهای پوشاک خریداری شده را پرداخت کنند و از صفوف طولانی صندوق نجات پیدا کنند. در ماه مارس همان سال نوردستروم گزاش داد که درآمد این شرکت در سه ماه نخست سال  2012 ( پس اجرای این استراتژی) 3/15 درصد افزایش یافته است و به 73/1 میلیارد دلار رسیده است.


اي‌بي
خرید آنلاین آسان‌تر، راحت‌تر و سریع‌تر از خرید حضوری است اما انتخاب بعضی اجناس مانند پوشاک کمی دشوار است. eBay با خرید شرکت فيسيكس قصد دارد با استفاده از اتاق پروهای مجازی کار را برای خریداران راحت کند.


منبع: www.allbusiness.com

 

سبز باشيد

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.