وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

مهارت سنجی: آزمون مهارت تصمیم‌گیری 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

مهارت سنجی: آزمون مهارت تصمیم‌گیری

پیش‌تر از طریق مجموعه کتابها و سلسله یادداشت‌هایم در همین سایت، با تعدادی از ابزارهای مهارت‌سنجی آشنا شدیم. یادداشت امروز را نیز به معرفی و تشریح یکی دیگر از این ابزارها، اختصاص داده‌ام که توجه شما را به آن جلب می‌کنم. وضعیت حال حاضر ما، نتیجه تصمیمات گذشته و وضعیت آتی‌مان نیز وابسته به تصمیمات امروزمان است. تصمیم‌گیری فرآیندی ذهنی است که تمامی انسانها در سراسر زندگی خود با آن سر و کار دارند و مهارتی است که به افراد کمک می‌کند تا ضمن آگاهی بیشتر در خصوص جوانب یک تصمیم، تصمیمی سالم اتخاذ کرده و به این وسلیه آینده و حال خویش را تضمین کنند.

 

تصمیم‌گیری یک مهارت حیاتی و ابزاری کارآمد در اختیار مدیران و صاحبان کسب و کار است که بعضی به طور شمَی این مهارت را فرا می‌گیرند. برای مثال کودکان، تجربه تصمیم‌گیری را از والدین خود می‌آموزند. بنابراین مراحل یادگیری تصمیمات آگاهانه در خانواده رخ می‌دهد. پیدا است که تصمیم‌گیری بخش مهمی از زندگی شخصی و شغل افراد است و تصمیم‌گیران مسئولیت قضاوت و انتخاب میان دو یا چند راهکار را برعهده دارند، لذا تصمیم‌گیری را می‌توان فرآیند ارزشیابی گزینه‌ها دانست. تصمیم‌گیری آگاهانه، مستلزم مراحلی چند، از جمله تعیین صورت مساله یا چالش مورد مواجهه، گردآوری گزینه‌های موجود و راه حلهای در اختیار و بررسی پیامدهای مثبت و منفی هرانتخاب است.

 

چنانکه که گفته شد، تصمیم‌گیری مهارتی کلیدی در محیط‌های کاری است و بویژه ابزاری در اختیار مدیران شایسته است که به واسطه آن می‌توانند سرنوشت یک سازمان را رقم بزنند. خواه تصمیم شما در خصوص استخدام افراد شایسته و یا تصمیمی در خصوص انتخاب تامین‌کننده مناسب یا استراتژی کارآمد باشد، توانایی در اخذ تصمیمات ارزنده و برازنده، حیاتی خواهد بود. تصمیم‌گیری نسخه واحدی ندارد و نمی‌توان فرمول ثابتی برای آن قائل شد. چرا که هر تصمیمی چالش‌های منحصر به خود را دارد و درمقابل هر انسانی نیز رویکرد خود را در مواجهه با چالش‌ها و حل مسائل دارد. با این حساب، چگونه می‌توان از تصمیمات نامناسب و پرریسک اجتناب کرد و تصمیمات را به بخت و اقبال واگذار ننمود؟

 

پاسخ در گرو تفکر سیستمی و اتخاذ رویکردی سیستماتیک به تصمیم‌گیری است، که بوسیله آن فارغ از نوع تصمیم‌گیری، می‌توان با خیال آسوده تصمیماتی شایسته و با اطمینان بیشتر گرفت.

 

تصمیمات ناصحیح می‌توانند به قیمت نابودی یک کسب وکار تمام شوند. به همین دلیل آزمونی کوتاه ارائه می‌شود که می‌توان به کمک آن به محک مهارتهای تصمیم‌گیری پرداخت.

  

 

 مهارتهای تصمیم‌گیری خود را بسنجیم

 

پرسش‌های 18 گانه مهارتهای تصمیم ‌گیری

هرگز

به ندرت

گاهی

اغلب

همیشه

1-          پیش از تصمیم‌گیری، مخاطرات و ریسکهای همراه با هر گزینه را مورد ارزیابی قرارمی‌دهم.

 

 

 

 

 

2-          پس از آنکه تصمیمی بگیرم، می‌دانم که این تصمیم راه‌ حل نهایی خواهد بود چرا که به قدرت فرآیند تصمیم‌گیری خود باور دارم.

 

 

 

 

 

3-          قبل از آغاز فرآیند تصمیم‌گیری، تلاش می‌کنم تا چالش یا مساله واقعی را شناسایی کنم.

 

 

 

 

 

4-          برای یافتن راهکارهای احتمالی برای مسائل موجود به تجارب خود اکتفا می‌کنم.

 

 

 

 

 

5-          در تصمیم‌گیری‌های خود براساس شم و غریزه عمل می‌کنم.

 

 

 

 

 

6-           گاهی در خصوص عواقب و پیامدهای واقعی تصمیمات خود غاقلگیر می‌شوم.

 

 

 

 

 

7-          جهت ساختاردهی به تصمیمات خود از فرآیندی بهره می‌برم که به خوبی تعریف شده باشد.

 

 

 

 

 

8-          تصور می‌کنم که دخیل کردن ذی‌نفعان دیگر درفرآیند حل مساله با هدف تولید راه حلهای بیشتر، صرفاً فرآیند تصمیم‌گیری را پیچیده‌تر از حد نیاز می‌کند.

 

 

 

 

 

9-          چنانچه در خصوص تصمیماتم تردیدی داشته باشم، برگشتی به عقب می‌کنم و مجدد فرضیات و فرآیند تصمیم‌گیری خود را مورد تجدید نظر قرار می‌دهم.

 

 

 

 

 

10-      زمان کافی و مورد نیاز را برای انتخاب بهترین ابزار تصمیم‌گیری موجود برای هر تصمیم خاص اختصاص می‌دهم.

 

 

 

 

 

11-      قبل از هر گونه تصمیم‌گیری، گستره‌ای از راهکارهای بالقوه را مد نظر قرار می‌دهم.

 

 

 

 

 

12-      پیش از انتقال تصمیمات خود، یک برنامه پیاده‌سازی برای اجرای این تصمیمات ایجاد می‌کنم.

 

 

 

 

 

13-      در فرآیند گروهی تصمیم‌گیری، تمایل به حمایت از پیشنهادات دوستان خود دارم و می‌کوشم تا راههایی برای عملیاتی کردن آنها بیابم.

 

 

 

 

 

14-      زمانی که می‌خواهم تصمیم خود را انتقال دهم، منطق و ادله خود را چاشنی آن می‌کنم.

 

 

 

 

 

15-      برخی از گزینه‌های انتخابی‌ام در مرحله اجرا دشوارتر از چیزی هستند که انتظار داشتم.

 

 

 

 

 

 

16-      ترجیح می‌دهم که خود تصمیم بگیرم، و سپس به دیگران فرصت می‌دهم تا از تصمیماتم آگاه شدند.

 

 

 

 

 

17-      مهم‌ترین عوامل موثر بر تصمیمات را شناسایی می‌کنم، و بعد از این عوامل در جهت ارزیابی انتخابهای خود بهره می‌برم.

 

 

 

 

 

18-      روی اطمینان بالای خود نسبت به تصمیماتی که گرفته‌ام به عنوان راهی برای جلب حمایت و پیشتیبانی از سوی دیگران، تاکید بسیاری می‌ورزم.

 

 

 

 

 

 

مجموع نمرات=

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.