وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

درسهای تاریخ برای مدیران کسب‌وکار 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

درسهای تاریخ برای مدیران کسب‌وکار

هنری هشتم قریب به نیم قرن و در سده شانزدهم میلادی بر انگلستان حکومت کرد. هنری هشتم نخستین پادشاه انگلیسی است که تحت نفوذ رنسانس پرورش یافت. او مردی هنرمند، ادیب، موسیقی‌دان و فاضل بود. هنری شخصیتی عجیب و ناشناخته در تاریخ جهان دارد. به تازگی نتایج یافته‌های باستان‌شناسان زیستی نشان می‌دهد که او مبتلا به نوعی بیماری خونی بوده و احتمالاً برخی رفتارهای عجیب او از جمله اعدام برخی همسران خود به جرم نازایی به واسطه‌ی همین بیماری بوده است. روایت زندگی پرفراز و نشیب هنری هشتم در سریالی به نام Tudors به تصویر کشیده شده است. هنری در 12 سالگی به تخت نشست و توانست با اعلام استقلال از کلیسای رم، انقلابی تاریخی و هنری را پی‌ریزی کند. به هر ترتیب هنری هشتم صرف نظر از اشتباهات تاریخی‌اش، رهبری کارآزموده و مدیری توانمند در حکومت‌داری بود که برخی دیدگاههای او امروز در دانشگاه‌های کسب‌و کار غرب تدریس می‌شوند. در ادامه، تعدادی از آموزه‌های او برای مدیران معاصر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
1-  یک تیم کارآمد بسازید
هنری چندان پادشاه خودکامه‌ای نبود و می‌کوشید تا از نظرات سایرین بویژه وزیر اعظم خود، کاردینال توماس ولسی، مشورت بگیرد و از تجارب او بیاموزد. او در حکومتداری از نظر سیاسیون، مذهبیون، هنرمندان،... بهره می‌گرفت و چندصدایی را در قلمروی تحت سیطره خود حاکم کرده بود. شورای رهبری انگلستان متشکل از دست‌کم سه فرد معتمد و خوش‌فکر بود که هر یک در زمینه‌ای سررشته داشتند و موجب شدند تا هنری هشتم بتواند زودتر قله‌های پیشرفت را فتح کند. البته هنری همچون دیگر سلاطین، قدردان افراد شایسته نبود و پس از رسیدن به اهداف خود، آنها را حذف می‌کرد.
تیم‌ها باید متشکل از افراد دارای مهارتهای مکمل و هدف واحد باشند. رهیافت واحد موجب می‌شود تا اعضای تیم نسبت به پیشرفت گروهی متعهد بوده و پاسخگو باشند. تیم‌های کارآمد ضمن افزایش رضایت شغلی، تعهد بیشتری داشته و ارتباطات گسترده‌تر و بهره‌ور‌تری با دیگر اعضای خانواده کاری دارند و می‌توانند تصمیماتی کاراتر اتخاذ کنند و موجب بهبود کیفیت، و افزایش سودآوری و کاهش هزینه‌های عملیاتی شوند.
تاریخ حکمرانان بسیاری را به خود دیده است. اما به گواه تاریخ، آن دسته‌ای از فرمانروایان از محبوبیت و مقبولیت لازم برخوردار بودند که خرد جمعی را در فرآیندهای کشورداری حاکم کرده باشند. کریم‌خان زند، بنیان‌گذار دودمان زندیه، نمونه‌ای از این حکمرانان است که با وجود حکومت بر قلمرویی وسیع از تاجگذاری خودداری و خود را وکیل الرعایا نامید. در دوران پادشاهی او، ایران در آرامش به سر می‌برد. او دستاوردهای بزرگی برای کشور به یادگار گذاشت که آثار برخی از آنها در شهر شیراز به عنوان پایتخت زندیه مشهود است.

2- محیطی الهام بخش و پرجاذبه برای کار و فعالیت ایجاد کنیم
دربار هنری هشتم شامل بیش از هزار نفر می‌شد. هنری التزام خاصی به تدارک فضاهای مناسب برای کشورداری بود و فضای کاری درباریان را به شکلی آراسته و منظم و پرانرژی درآورده بود. هنری هشتم در طول مدت سلطنت خود، بارها کاخ خود را تعویض کرد. محققان علوم تاریخی، مسائل بهداشتی را دلیل اصلی این جابجایی‌ها می‌دانند. او در مدت حکومت خود بیش از 55 کاخ باشکوه ساخت، که هر یک نمادی بی‌بدیل از فضاهای کاری و تفریحی به شمار می‌روند. آنچه بیش از هر چیز در معماری و چیدمان این کاخها به چشم می‌خورد، تلاش معماران هنری هشتم در جهت ایجاد فضایی متعادل برای زندگی شخصی و حرفه‌ای درباریان است...

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.