10 ایده ساده بازاریابی برای کار و کسب های کوچک محلی (بخش اول)

10 ایده ساده بازاریابی برای کار و کسب های کوچک محلی (بخش اول)

مصرف کنندگان  به طور معمول  اول سراغ کار و کسب های محلی می روند. بنابراین نتایج این تحقیق که 61 درصد از مصرف کنندگان دنیا با رضایت خاطر هزینه های بالاتری را بابت خدمات و محصولات کار و کسب های کوچک پرداخت می کنند، چندان مایه شگفتی نیست.
مردم دوست دارند از کار و کسب های محـلی حمایت کنند، چـرا که آنها بازتابی از جامـعه و خـدمات فـردی را برایشان به ارمـغان می آورند.
در عین حال اداره یک کار و کسب محلی دشوار است. چرا که بازار بالقوه آنها کوچک تر است، رقابت سنگینی از سوی عـرضه کنندگان بـزرگ تر بر دوش شان اسـت، و تجـارت آنلاین هم بیـداد می کند؛ عواملی که شاید دست کم توانایی مالی مواجهه با آن را نداشته باشیم. اما این به معنای آن نیست که نمی توان یک تجارت ساده خیابانی، خانگی و یا روستایی را با موفقیت اداره کرد. بلکه برعکس، گردش سرمایه کار و کسب های کوچک فقط در بریتانیا مبلغی بالغ بر 8/1 تریلیون دلار معادل 47 درصد از گردش کل مالی بخش خصوصی این کشور است. آماری که کمابیش در بسیاری از کشورهای دیگر نیز صادق است.
اما آنچه نیاز است که بنگاه های کوچک تجاری در ابتدا انجام دهند، ایجاد برندآگاهی و شناساندن خود و سپس ایجاد وفاداری به برند است. توجه به نیازهای جامعه، مشتریان محلی و دیگر کار و کسب های محلی چیزی است که موجب تمایز بنگاه های اقتصادی کوچک محلی از رقبای غول پیکرشان است.
مردم همچنان علاقمندند که محلی خرید کنند و از هم محلی های خود پشتیبانی نمایند. شما نیز به عنوان صاحب یک تجارت کوچک محلی با کار و کسب خود زندگی می کنید و نفس تان به نفس های آن بند است، پس باید چشم اندازی روشن در خصوص این داشته باشید که قرار است چگونه مشتریان محلی را بیابید، آنها را سهیم کنید، به آنها پاداش دهید و آنها را حفظ کنید. هم چنین باید از یک استراتژی بازاریابی شفاف برخوردار باشید، موردی که تنها 56 درصد از بنگاه های کوچک اقتصادی آمریکا بعنوان یک ابر قدرت اقتصادی از آن بهره مند هستند. با این تفاسیر توصیه هایی برای رونق فعالیت های بازاریابی کار و کسب های محلی کوچک ارائه می کنیم که مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود:
1-    به طور جد در کتابچه های راهنما و بویژه دیرکتوریهای آنلاین محلی فعالیت کنید و نام خود را در آنها وارد سازید.
جذب مشتریان جدید احتمالاً بزرگ ترین چالش پیش روی کار و کسبهای محلی باشد. در گام اول توصیه می شود نام و نشان خود را در کتابچه های راهنما، راهنمای مشاغل، جراید محلی، و تلفن های راهنما مثل 118 ثبت کنید.
البته امروزه مردم دیگر کمتر سراغ یلوپیج ها و راهنماهای کاغذی می روند و اتکای آنها بیشتر به اینترنت است. در واقع مردم اینترنت را به عنوان مرجعی قابل اعتماد در بررسی  توصیه ها و پیشنهادات مرتبط با تجارت و داد و ستد پذیرفته اند. آیا تا بحال برایتان پیش نیامده که بخواهید مثلا به آرایشگاه تازه تاسیسی در محله خود مراجعه کنید اما قصد داشته باشید تلفنی وقتی را از قبل رزرو کنید؟ در این صورت به سرعت وارد فضای اینترنت می شوید و به جست و جوی کار و کسب مورد نظرتان می پردازید و اگر آن را در اینترنت نیابید احتمالاً احساس ناخوشایندی به شما دست خواهد داد.
پس برای اینکه دیگران بتوانند شما را بیابند، نام و نشان و جزئیات فعالیت خود را در دیرکتوری ها و راهنماهای آنلاین ثبت کنید. خوشبختانه امروزه در کشور ما نیز این امکان فراهم شده و هر استانی راهنمای مشاغل مختص به خود را دارا است.
هر چه در دیرکتوری های بیشتری اقدام به ثبت نام کنید، شانس دیده شدنتان بالاتر خواهد بود.
2-    در مورد همکاری های متقابل ترویجی با دیگر کار و کسب های محلی فکر کنید. با چه کسی می توانید شراکت کنید که متقابلاً موجب پیشرفت و توسعه هر دویتان شود؟
دلایل قانع کننده و کافی برای همکاری تیمی و تعامل وجود دارد، به طور مثال این مهم می تواند موجب کاهش هزینه ها به واسطه ی اشتراک منابع، بهبود خدمات به مشتریان و تقویت قدرت ترویج از طریق ورود به ساز و کار بازاریابی مشترک شود.
در واقع ترویج و تبلیغ محصولات و خدمات دیگر شرکت ها روشی مقرون به صرفه برای توسعه کار و کسب های کوچک، کاهش بودجه های بازاریابی و در مقابل افزایش قدرت شناساندن و نهایتاً افزایش فروش آنها است. البته کلید یک مشارکت موفق منوط به انتخاب درست و مناسب یک سازمان جهـت همکاری و شفافـیت در انتظاراتی است که از هر دو طـرف می رود.
3-    برنامه های وفاداری راه اندازی کنید
امروزه برنامه ها و اپلیکیشن های کاربردی فراوانی طراحی شده اند که به صورت خودکار امکان درج اطلاعات مشتری، نمایه کاربری و راه اندازی نظام خودکار تشویق و ترغیب را فراهم می کنند.
به طور مثال می توانیم از طریق این برنامه ها به ارائه تخفیفهای فصلی، کوپن های خرید، ضمانت مرجوعی، برگشت وجه، کارت هدیه و یا اقلام رایگان به برخی از مشتریان خاص اقدام کنیم (مثلا گروهی که محصولی خاص را می خرند یا n تعداد خرید در طول سال و ماه داشته اند) و یا به صورت شخصی با مشتریان به تعامل بپردازیم (مثلا ارسال پیام تبریک به مشتری و موارد دیگر).
4-    هرگز از این مورد چشم پوشی نکنید: راه اندازی وبسایت
حتی اگر قصد راه اندازی و اداره ی یک تجارت محلی جمع و جور را داشته باشید، باز مشتریان نشانی شما را از طریق آنلاین جویا خواهند شد. وبسایتی ساده و شکیل با جزئیاتی در خصوص خدمات خود، اطلاعات تماس و نشانی خود راه اندازی کنید. حتی می توانید از سرویس های رایگان راه اندازی وبلاگ استفاده کنید.

ادامه این یادداشت را فردا بخوانیم...

 

سبز باشید

 

send_telegram


نام :
تصویر امنیتی :
متن :