وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه عرشه‌نشینان یک کشتی درحال غرق را مدیریت کنیم؟ (قسمت اول) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه عرشه‌نشینان یک کشتی درحال غرق را مدیریت کنیم؟ (قسمت اول)

پس از آنکه طوفان بحران مالی در سال 2007، بازارهای آمریکا را در نوردید. به مرورابعاد این بحران آن‌چنان گسترده شد که صاحب نظران را شوکه کرد و ایشان را برانگیخت تا مجموعه‌ای از تدابیر و اقدامات هوشمندانه و ضدبحران را به‌کار ببندند. بحران به فاصله‌ای کوتاه تمام اروپا بلکه کل دنیا را فرا گرفت، به گونه‌ای که صاحب نظران به یک باره دریافتند که راه حلهای مقطعی و موضعی چاره ساز نیست. در این شرایط در ایران اینگونه اخبار کمتر معنادار بود، و تحلیل‌گران کشور این بحران را با عناوین جنجالی چون مرگ اقتصاد سرمایه‌‌داری یاد می‌کردند.
 اتفاقاتی سهمگین، تاروپود کسب و کارها را درهم پیچید و ابعاد اجتماعی و امنیتی بحران، دنیا را درگیر خود ساخت. باز هم در ایران تصور برخی بر این بود که آن اتفاقات را کاری با ما نیست. اما به تدریج روشن شد که التهابهای ناشی از بحران بزرگ، دامان کسب وکارهای ما را نیز فرا گرفته است. در این شرایط گروه TMBA  بارویکرد توانمندسازی بنگاهها و موسسات، اقدام به کار کارشناسی کرده و اخبار واطلاعات و جمع‌بندی راهکارها را بر مبنای بازار ایران روزآمد می‌کرد. همراهانم در TMBA پس از برگزاری سلسله سمینارهایی در این حوزه بر آن شدند تا با هدایت و مدیریت اینجانب، مجموعه‌ای از راهکارهای مقابله با بحران را در اختیار بازرگانان، موسسات وبنگاههای اقتصادی قراردهند تا آنها نیز بتوانند بر پایه‌ی مقتضیات، هوشمندانه در بازار رفتار کنند. عصاره‌ی این راهکارها در قالب کتاب چگونگی اداره کسب وکار در بحران اقتصادی به قلم اینجانب در دسترس خوانندگان محترم قرار دارد.
 به هر ترتیب طوفان سهمگین بحران، هنوز آرام نگرفته و چون آتش زیر خاکستر است که کوچکترین تلنگری به آن می‌تواند جهان را شعله‌ور سازد. چرا که هنوز هم اخبار ناخوشایندی از  اطراف و کنار دنیا به گوش می‌رسد. به‌عنوان نمونه، در اخبار شنیدیم که کمپانی شناخته شده بلک بری درصدد حذف نزدیک به 4500 عنوان شغلی است که نشانگر اوضاع وخیم اقتصادی این شرکت تولیدکننده‌ی گوشی‌های همراه است. وضعیت نابسامان برخی از بنگاههای اقتصادی نشان‌دهنده‌ی آن است که افق آینده‌ی شرکت‌ها در صورت‌ ناشی‌گری و عدم اتخاذ راهبردهای مدبرانه و آینده‌اندیشانه ناایمن و تضمین نشده است. با این تفاسیر چنانچه در سازمان خود با چنین شرایط آشفته‌ای مواجه شوید، چگونه به مدیریت خانواده کاری خود خواهید پرداخت و چگونه آرامش را بر کشتی طوفان‌زده کسب وکارتان دوباره حاکم خواهید کرد؟
آیا امکان حفظ و ارتقای انگیزه وبهره‌وری کارکنان در چنین شرایطی وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. حتی در شرایط متغیر و آشوبناک نیز می‌توان اعضای تیم کاری را متمرکز، بهره‌ور و با انگیزه نگاه داشت. اولین اصل، برخورداری از قدرت مدیریت بر خویشتن است که پیش‌تر مصاحبه‌هایی رادیویی از اینجانب با موضوع فوق را شنیدیم. درادامه پاسخ‌های مختلف متخصصان هاروارد به پرسش بالا را می‌خوانیم.
 نظر متخصصان در خصوص بحران چیست؟...

 

 

ادامه این مطلب  را در کتاب "بازاریابی و زندگی با مدیریت" بخوانید.

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.