وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

اقتصاد خدماتی

در تعریف علم اقتصاد می‌گویند اقتصاد علم تخصیص بهینه منابع محدود برای ارضاء خواست‌های نامحدود است. به عبارتی کار اقتصاددان این است که بهترین شیوه استفاده از منابع برای دست‌یابی به بالاترین بهره‌وری را بیابد، در زندگی روزمره تمام ما سعی می‌کنیم از منابع محدودمان چنین بهره‌برداری را کنیم، بدیهی است منابع انسانی همیشه محدود است پول، زمان، انرژی، نیروی انسانی، همه و همه منابع ما در بنگاه‌های اقتصادی هستند حال این مدیر داناست که باید بررسی کند و مشاوره بگیرد تا به بهترین عملکرد با همین منابع دست یابد.
وقتی خدمات را در کنار اقتصاد بکار می‌گیریم به واژه اقتصاد خدماتی می‌رسیم. که به عنوان یکی از عوامل مهم در ایجاد ثروت و رفاه اجتماعی مطرح است. لذا بهره‌گیری از اطلاعات و تکنولوژی سبب می‌شود تا مدیران به تصمیمات شایسته‌تری در استفاده از خدمات خویش و کارکنان دست یابند.
بارها در شرکت‌های طرف مشاوره مدیرانی را دیده‌ام که کار نیروهای سطح پایین‌تر را انجام می‌دهند و هدفشان کم کردن هزینه‌های سازمانی است، غافل از این‌که آن‌ها برای کارهای مهم‌تری استخدام شده‌اند. چندی پیش به یکی از این مدیران گفتم به نظر شما اگر فردی یک اتومبیل BMV یا بنز گران‌ قیمت را برای کار جابجایی مسافر استفاده کند و اتفاقاً در این مسیر هم موفق باشد کار خوبی انجام داده است، ایشان پاسخ داد معلوم است که نه چون این کار پراید یا حداکثر پژو یا سمند است. به ایشان عرض کردم دقیقاً شما هم الان همین کار را انجام می‌دهید. شما مدیرعامل هستید با حقوق چند برابر فردی که الان به دلیل کاهش هزینه ایشان را جذب نکرده‌اید و خودتان کار او را انجام می‌دهید. با این مثال ساده ایشان متوجه شد که نه تنها صرفه‌جویی برای سازمان نکرده است البته با عدم بکارگیری اقتصاد خدماتی هزینه‌های سازمانی را در واقع افزایش داده است.
عزیزان همراه قرار نیست ما چون از عهده لوله‌کشی، برقکاری، آشپزی، تایپ و ... برمی‌آئیم پس همه کار را خودمان انجام دهیم. بلکه اگر واقعاً وقت اضافه‌ای داشته باشیم ایرادی ندارد اما در بسیاری از مواقع چنین نیست و ما به جهت ارزان‌تر تمام کردن امور خودمان آن‌ها را انجام داده‌ایم.
در اقتصاد خدماتی، کار و مطلوبیت واقعی کالاها (مادی و غیرمادی) ارزش است. کلید افزایش بهره‌وری اقتصاد خدماتی، قابلیت استفاده از آن است، بیایید فعالیت‌هایی را که انجام می‌دهیم از نگاه اقتصاد خدماتی مورد بازنگری قرار دهیم. امیدوارم همه عالم عامل عاشق باشیم.


        سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.