وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

هفت ویژگی شرکت‌هایی که رشد بین‌المللی سریعی دارند 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

هفت ویژگی شرکت‌هایی که رشد بین‌المللی سریعی دارند

توافق هسته‌ای کشورمان با کشورهای 1+5 فرصت جدید و باارزشی را پیش روی شرکت‌های ایرانی قرار داده تا با بهبود کیفیت محصولات و خدمات خود بتوانند بیش از گذشته به بازارهای بین‌المللی راه یابند. از طرف دیگر می‌توان به طور قطع و یقین عنوان کرد که به تدریج شرکتهای بیشتری وارد بازار ایران خواهند شد که شرکتهای ایرانی از همین حالا باید خود را برای رقابت با آنها آماده کنند. در هر دو صورت صاحبان کسب‌وکار باید بدانند که شرکتهایی که در عرصه بین‌المللی رشد سریعی را به دست می‌آورند، دارای چه ویژگی‌هایی هستند.

بیش از نیمی (57 درصد) از درآمد گوگل از خارج از ایالات متحده‌ی امریکا به دست می‌آید. همین وضعیت در مورد اپل صادق است به‌طوری‌که بخش قابل توجهی از درآمد این شرکت در سال 2014 از بازارهای بین‌المللی به دست آمده است. چرا برخی از شرکتها در عرصه‌ی بین‌المللی به موفقیت دست پیدا می‌کنند، اما برخی دیگر در این حوزه توفیق چندانی به دست نمی‌آورند.

در این مطلب، هفت ویژگی منحصربه‌فرد شرکتهایی را که رشد بین‌المللی قابل قبولی دارند، بررسی می‌کنیم.

 

1ـ آنها ذاتاً جانبداری بین‌المللی دارند

در شرکتهای امریکایی که عملکرد قدرتمندی در بازارهای بین‌المللی دارند معمولاً یکی از مدیران ارشد ملیتی غیر امریکایی دارند. می‌توان گفت وجود تنوع ملیتی در گروه مدیریتی یک سازمان رشد آن در سطح بین‌المللی را تسهیل می‌کند. سرگی برین (مدیر روسی در گوگل)، ادوارد ساورین (مدیر برزیلی در فیس‌بوک)، و ساتیا نادلا (مدیر هندی) در مایکروسافت نمونه‌هایی از این دست هستند. حتی استیو جابز هم فرزند یک مهاجر سوری بود.

چهل درصد از شرکتهایی که به صورت سهامی عام اداره می‌شوند و در صنعتهای تک در ایالات متحده‌ی امریکا فعالیت می‌کنند، توسط مهاجرین تأسیس شده‌اند. همچنین، 40 درصد از شرکتهای فورچون 500 در سال 2015 توسط مهاجرین و یا فرزندان مهاجرین تأسیس شده‌اند.

در مقابل شرکتهایی که رهبران آنها فاقد دید بین‌المللی هستند، جسارت لازم برای ورود به بازارهای خارجی را ندارند. ترس از ناشناخته‌ها کاملاً طبیعی است و از آنجایی که این قبیل مدیران و شرکتها تجربه‌ی مستقیمی از بازارهای ناشناخته ندارند، اهمیت ظهور طبقه‌ی متوسط در کشورهای مختلف جهان را نمی‌توانند درک کنند.

 

2ـ به اینترنت اهمیت می‌دهند

شرکتهایی که در حوزه‌ی تولید کالاها یا ارائه‌ی خدمات در ارتباط با اینترنت فعالیت می‌کنند، رشد بین‌المللی بسیار سریعتری دارند، زیرا آنها گروه بزرگی از مشتریان هدف را برای خود مشخص کرده‌اند. حتی صنایعی که به‌طور مستقیم با اینترنت ارتباط ندارند ـ مانند داروسازی ـ اگر در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات و مدلهای کسب‌وکار آنلاین سرمایه‌گذاری عظیمی کنند، رشد سریعی در حوزه‌ی بین‌المللی به دست خواهند آورد.

فعالیت در عرصه‌ی اینترنت باعث می‌شود که شرکتها چابکتر عمل کنند و از فرصتهای بازارهای بین‌المللی بهتر استفاده کنند.

 

3ـ شرکای مناسبی برای خود انتخاب می‌کنند

شرکتهای موفق در عرصه‌ی بین‌المللی از شبکه‌ی مؤثری از شرکای تجاری و فروشندگان سود می‌برند که رشد سریع آنها را تسهیل می‌کنند. یکی از نکات مهم در ورود به بازارهای بین‌المللی انتخاب شرکای خارجی مناسب است.

این مهم به‌خصوص در ارتباط با شرکتهایی که قصد کنار زدن رقبای بزرگ را دارند ضرورت دارد. شراکت اپل با چایناموبایل، بزرگترین شبکه‌ی بی‌سیم در جهان، به این شرکت کمک کرد که به اولین تولیدکننده‌ی تلفن همراه در چین تبدیل شود. یکسال پس از انعقاد قرارداد همکاری میان این دو شرکت، اپل از پنج تولیدکننده‌ی موبایل در چین پیشی گرفت.

 

4ـ چارچوبهای خود را می‌شناسند

تمام شرکتهایی که درآمدهای بین‌المللی بالایی دارند به تحلیل داده‌های مربوط به فروش و بازاریابی داخلی و خارجی خود اهتمام ویژه‌ای دارند. این شرکتها تلاش زیادی برای پاسخ دادن به پرسشهای زیر می‌کنند. 

ده کشوری که بیشترین سهم را در درآمد آنها دارند کدام است؟ چه درصدی از بودجه‌ی بازاریابی آنها به بازارهای بین‌المللی آنها اختصاص می‌یابد؟ چه بخشی از تیم فروش آنها به این بازارها اختصاص می‌یابد؟ پاسخ به این پرسشها به شرکتها کمک می‌کند تصویر روشن‌تری از جایگاه بین‌المللی خود به دست آورد.

 

5ـ قدر فرصتها را می‌دانند

آیا شرکتها به بازارهای بین‌المللی به‌عنوان یک مزیت استراتژیک نگاه می‌کنند یا یک موفقیت چالش‌برانگیز؟ شرکتهای موفق، عرصه‌ی بین‌المللی را فرصتهای بکر تلقی می‌کنند که باید قدر آنها را دانست. به عبارت دیگر، این شرکتها حضور در بازارهای خارجی را نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده در نظر می‌گیرند و تلاش می‌کنند تا از این طریق به محصولات و خدمات خود تنوع ببخشند.

در مقابل، شرکتهایی که اشتهای چندانی برای موفقیت بین‌المللی ندارند، دیدگاه منفی نسبت به بازارهای خارجی دارند و آن را نوعی چالش ـ و نه فرصت ـ در نظر می‌گیرند. این قبیل کسب‌وکارها درآمدی را که می‌توانند از بازارهای خارجی به دست آورند، جدی نمی‌گیرند و کلاً سرمایه‌گذاری در این بازارها را هزینه می‌دانند.

 

6ـ برای مشتری اولویت قائل هستند

این ویژگی مشترک تمام شرکتهایی است که کسب‌وکار بین‌المللی موفقی دارند. سازمانهای مشتری‌محور برای جلب رضایت مشتریان خود که در آنسوی مرزها زندگی می‌کنند از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. آنها بازاریابی و جایگاه‌سازی بین‌المللی را باری بر دوش خود حس نمی‌کنند، بلکه مزیتی در برابر رقبا می‌بینند که به آنها امکان می‌دهد مشتریان سایر بازارها را نیز جذب کنند. به آنها خدمت‌رسانی بهتری انجام دهند، و آنها را به سفرای برند خود تبدیل کنند.

 

7ـ استراتژی بین‌المللی را جدی می‌گیرند

شرکتها باید ارزش اشخاص و فرایندهای کلیدی در بازارهای بین‌المللی را بشناسند. کسب درآمدهای بین‌المللی در بسیاری از شرکتهای مدرن بر پایه‌ی دو کارکرد استوار است: بازاریابی بین‌المللی و جایگاه‌سازی. شرکتهای که رشد سریعی در این حیطه دارند این دو اصل را در اولویت قرار می‌دهند. این کار به‌خصوص توسط یک مدیر استراتژی برای بازارهای بین‌المللی دنبال می‌شود.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله توسعه مهندسی بازار، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.