وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

معرفی کتاب Branded Mind (ذهن برند شده)

بخش اول کتاب سفری ماجراجویانه به جنبه‌های زیستی مغز است، و نویسنده در آن با قلمی روان و ساده به بررسی این مطلب می‌پردازد که چطور محیط پیرامون و اتفاقات آن براساس خاطره‌ها در ذهن تحلیل و تفسیر می‌شود و چگونه افکار به صورت خودآگاه در می‌آیند. در بخش دوم، مولف به معرفی دستاوردهای دانش عصب‌شناسی و علوم مغز و اعصاب برای بازاریابی می‌پردازد. وی هم چنین در این قسمت جزئیاتی از متدلوژی‌ها و ابزار مورد استفاده در نورومارکتینگ را تشریح می‌کند.

 

اریک دوپلسیس پارادایمی جدید را در خصوص نقش هیجانات و عواطف مطرح می‌سازد، و بیان می‌دارد که هیجان به استدلال کمک می‌کند و در نتیجه موجب عقلانیت می‌گردد.

 

طبق تعریف او هیجانها مولفه‌ای اساسی از منطق هستند، و ما باید با علم به این موضوع از این دانش جهت اتخاذ و ایجاد استراتژیهای بهتر در فروش و کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کنیم. هیجان و عواطف توجه را جلب می‌کند، و توجه موجب ایجاد خاطرات می‌شود ودر حافظه می‌رود و خاطرات بر تصمیم‌گیری‌های ما اثر می‌گذارد.

 

نویسنده به تعریف دقیق و صریح احساسات، هیجانات، وضع روانی، شخصیت و فرهنگ و وجوه تمایز آنها می‌پردازد و سپس چگونگی تاثیر آنها بر ادراک از برند را با طرح یک الگو به نام مدل احساس بیان می‌دارد. او هم چنین به بیان تفاوت میان خودآگاه و ناخودآگاه می‌پردازد و سهم آنها در نورومارکتینگ را موشکافی می‌کند. دوپلسیس در این کتاب نتایج تجارب شخصی خود در این حیطه و نیز نمونه‌های موردی کار شده توسط موسسه‌ی میلوارد براون (Millward Brown) را تشریح می‌کند.

 

«ذهن برند شده به کند و کاو پیرامون آناتومی تصمیم‌گیری می‌پردازد و فصل مشترک میان بازاریابی و دانش عصب ‌شناسی را به دقت مورد موشکافی قرار می‌دهد.»

 

 به باور نویسنده، نوروساینس هم در سطح کلان می‌تواند در بازاریابی سهم آفرین باشد -  اهمیت هیجان در مقوله‌ی توجه و نقش احساسات در انتخاب برند- و هم در سطح خُرد- برقراری امکان سنجش سطح انگیختگی و میزان و کیفیت واکنش‌های مغزی مخاطبان به هنگام تماشای آگهی‌ها.

 

این کتاب درباره آن است که مردم چگونه فکر می‌کنند و به ویژه آنکه چگونه در مورد برندها تصمیم‌گیری می‌کنند. خواندن این کتاب به کلیه‌ی علاقمندان توصیه می‌شود.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.