وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

هنر جودوی ذهنی

مي گويند آب نرم است و سنگ سخت با اين همه در نرمي آب چيزي تسليم ناپذير هست که سخت ترين سنگ را مي فرسايد. و در سختي سنگ چيزي تسليم پذير هست که به نرمي آب تن در مي دهد. پس سختي را در آب پيدا کن و نرمي را در سنگ.

توانایی جودوی ذهنی را می‌توان در سه عنوان خلاصه کرد:

 

1- به جای سرهم بندی جملات بکوشید سؤال مطرح کنید

 

2- داستان‌سرایی و روایت گویی را از یاد نبرید

 

3- از دیگران نیز بخواهید تا داستان خود را با شما در میان بگذارند

 

سؤال بپرسید

 

کسانی که در جودوی ذهنی کمربند سیاه دارند به جای اکتفای صرف به جمله‌سازی و جبهه‌گیری، سؤال می‌پرسند. سؤالات او حس کنجکاوی افراد را برمی‌انگیزد. او افراد را به کند و کاو و جست و جوی مسیر فرا می‌خواند. این فرد از همان ابتدا، با حالتی منتقدانه در مقابل دیگران ظاهر نمی‌شود و موجب نمی‌شود که طرف مقابل حالت تدافعی به خود گیرد.

 

روایت خود را با دیگران سهیم شوید

 

هیچ کس نیست که به قصه و داستان علاقمند نباشد. جودوکاران ذهنی، افرادی قصه‌گو هستند. قصه‌های آنها کوتاه و الهام‌بخش است. آنها به جای آنکه اشتباه دیگران را یادآور شوند، به سادگی داستان تجربه‌ی دست اول خود در آن مورد را تعریف می‌کنند. شما می‌توانید بر سر آمار و واقعیات جدل کنید اما نمی‌توانید تجارب شخصی دیگران را زیر سؤال ببرید. داستان این قبیل افراد روشی نرم برای مطرح ساختن یک دیدگاه جایگزین و متفاوت است.

 

از دیگران نیز بخواهید تا از داستان خود بگویند

 

درخواست از افراد برای بیان داستانشان، روشی ساده برای اطلاع یافتن از دیدگاههای آنها است. زمانی که کسی روایت خویش را با شما در میان می‌گذارد، در واقع شما را در مسیری پرماجرا همراه خود می‌سازد و به این وسیله می‌توانید مدل ذهنی آنها را نیز استخراج کنید.

 

در این حوزه کتابی ارزشمند به قلم لنس‌لگر با عنوان "جودوی ذهنی: برای دستیابی به موفقیت درکسب و کار، جامعه، حرفه، و زندگی شخصی" وجود دارد.

 

این کتاب در 250 صفحه به رشته‌ی تحریر درآمده است. در این کتاب می‌خوانیم که جودوی ذهنی به کارگیری قواعد و اصول جودوی فیزیکی در بحث ارتباطات و معماری اقناع است. جودوی ذهنی از فناوری‌های نوین قرن 21 به شمار می‌رود که به افراد کمک می‌کند تا به گونه‌ای موثّر و قدرتمند از تضاد و تعارض پرهیز کنند. با این اصول روابط، مذاکرات شخصی و به ویژه تجاری شما نیز بهبود خواهد یافت، چرا که مشتریان، همکاران، کارمندان و زیردستان با نرمی و انعطاف هر چه تمام متقاعد می‌شوند تا دنیا را از دریچه‌ی دید شما تماشا کنند. به گمان نویسنده، مطالعه و  تمرین این کتاب کلیه‌ی حیطه‌ها اعم از توانایی برقراری ارتباط، خدمات به مشتری، فروش، مدیریت، روابط عمومی، و تعاملات خانوادگی را به گونه‌ای محسوس ارتقا می‌دهد. هر یک از ما دارای قدرت درونی شگرفی هستیم که اغلب تحت‌الشعاع ترس، دستپاچگی‌ها یا فقدان اعتماد به نفس می‌گردد. جودوی ذهن با کنار زدن موانع به ما قدرت اشراف و احاطه بر هر شرایطی را به ارمغان می‌آورد. قدرت این کتاب به گونه‌ای است که قائم مقام یکی از بانکهای مطرح آمریکا به نام CitiBank لقب دینامیت را به آن داده بود.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.