وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

فیلسوف سیاه: مردی که از آرایشگاه بیم داشت 30 آبان
admin لایک 0 دیدگاه

فیلسوف سیاه: مردی که از آرایشگاه بیم داشت

«هیچ چیز متفکرین آلمان را به اندازه عدم شباهتی که میان شوپنهاور و آنان بود رنج نداد.» - سخنی از نیچه درخصوص آرتور شوپنهاور

آرتور شوپنهاور از پرنفوذترین و بزرگ‌ترین فلاسفه تاریخ غرب در حوزه علوم مختلف و روانشناسی نوین است. او از پدری هلندی و مادری آلمانی زاده شد. پدرش تاجری متمول بود. از این رو قرار بود شوپنهاور به‌ خواست‌ خانواده‌ بازرگان‌ شود و در تجارت‌ بین‌المللی‌ فعال‌ شود، اما او به‌ سراغ‌ درس‌ و دانشگاه‌ و علم‌ و تحقیق‌ رفت.

 هرچند فلاسفه عموما به خوشبینی مشهورند، اما شوپنهاور از این قاعده مستثنی است. او فیلسوفی است که با دیده منفی به جهان و هستی می‌نگرد. او به ندرت به کسی اعتماد می‌کرد و حتی دیگر فلاسفه هم‌عصر خود از جمله هگل را شیادان یاوه‌باف می‌نامید. نقل شده که همواره در اتاق خوابش سلاحی پنهان کرده بود. شوپنهاور هرگز پا به سلمانی نگذاشته بود چرا که می‌ترسید آرایشگر گلوی او را با تیغ ریش‌تراشی ببرد. بدبینی شوپنهاور تا بدانجا بود که مادر آرتور شوپنهاور که خود نویسنده بود یک بار گفته بود: «نمی‌دانم دنیا و مردمش با پسر من چه کرده‌اند  که او چنین آن‌ها را تقبیح می‌کند؟». 

 هرچند شوپنهاور به دلیل آرا و نظرات منفی‌بافانه خود در زمره فلاسفه سیاه قرار داد، اما سخنان و برخی گفتارهای  آموزنده او می‌تواند در بسیاری از شئون زندگی شخصی و حرفه ای راهگشا باشد:

زندگی چیزی جز همین حالا نیست

«تنها لحظه ي حال، حقيقت محض است و هر چيز ديگر صرفاً خيال پردازي و بازيگوشي انديشه است.»

گذشته همچون سیاهچالی مخوف ما را به کام خود می کشد و آینده نیز چون حبابی مملو از ابهام، امید و آروزها است. بی حالی از جمله آفات زندگی بشر است و  آموختن زندگی کردن در لحظه زمان حال می‌تواند یکی از راههای مبارزه با آن باشد. در واقع، میزان کارآیی فردی افراد  براساس میزان توانایی ایشان برای زیستن در لحظه حال مشخص می‌شود.هرچند گذشته و آینده واقعیتی آشکار هستند اما غرق شدن در آن نتایجی مخرب خواهد داشت. به عبارتی آینده‌نگری ماحصل زندگی در دنیای صنعتی است و عقل سلیم حکم می کند که همیشه نیم‌نگاهی به آتیه داشته باشیم. اما عبور آینده‌نگری‌ها و گذشته‌اندیشی‌ها از حد و مرز خود نوعی وسواس بیهوده و مخرب است. 

طرحی نو در اندازیم

«يك اثر بزرگ و فوق العاده و اصيل فقط آنگاه خلق مي شود كه مؤلفش افكار، روش و عقايد معاصرانش را ناديده بگيرد.»

عصر انقلاب صنعتی، عصر فرا صنعتی، عصر دانش، عصر جامعه اطلاعاتی، عصر چالاکی و امروزه عصر نوآوری و ایده‌پردازی ،  در واقع ما در دنيايي زندگي مي كنيم كه به شکل مستمر در حال تغيير و تحول است، لذا پذيرش تغيير و مدیریت آن در دنياي متحول كنوني از بزرگترين عوامل پیشرفت است.  

برای موفقیت در کسب و کار خود باید سعی کنید طرحی نو دراندازید و از چارچوب های خشک فعلی بیرون بیایید. البته میتوانید در این مسیر از کارهای بزرگان ایده بگیرید و با الگوبرداری آگاهانه طرحی نو دراندازید. به یاد داشته باشید که همه ایده های موفق در ابتدا امری مضحک و خنده دار به نظر می‌رسند اما نواوری و پشتکار دو چاشنی به ثمر رساندن آنها به شمار می‌روند.

مطالعه کنیم

«مطالعه، انديشيدن با ذهن ديگري است.»

 شوپنهاور مطالعه ي افكار دیگران را به خوردن ته مانده ي غذاي ضيافتي تشبیه می‌کند كه به آن دعوت نشده ايم. در واقع کتابخواني به منزله سير در عمق اندیشه‌های ديگران است و  گشودن دریچه‌ای نو به دنياي ناشناخته‌هاست .  مطلع بودن از اخبار روزانه جهان و تازه‌ترین روندها یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی همه افراد است، اهمیت این فعالیت برای افرادی چون مدیران، رهبران و کسانی که دارای مشاغل پراسترس هستند، بسیار بیشتر است. لذا مطالعه فرآیندی بسیار مفید و حیاتی برای اطلاع يافتن و آگاه شدن است .

سحر خیز باشیم تا کامروا شویم

«صبح را  با دیر بیدارشدن کوتاه نکنید؛ به‌صبح مانند پنجمین عنصر حیات بنگرید که قدری نیز مقدس است.»

برخلاف تصور عمومی، نگاهی گذرا به سبک زندگی افراد کامیاب و بویژه مدیران خودساخته و موفق جهانی نشان می دهد که ایشان عموما حتی زودتر از کارمندانشان در محل کار حاضر می شوند. دن اکرسون (مدیرعامل اسبق جنرال موتورز)، تیم کوک (مدیرعامل اپل)، ریچارد برنسون (مدیرعامل ویرجین)، رابرت ای باب ایگر (مدیر دیزنی)، هوارد شولتس (بنیان‌گزار استارباکس) و بسیاری از مدیران موفق ایرانی از جمله کسانی هستند که به ندرت ساعت بیداریشان از 5 صبح عبور می‌کند. 

 تهیه شده در تحریریه بازارشناسان مگ - مرتضی امیرعباسی

  •  
درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.