وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

مروری بر کتاب شدن (becoming)  از میشل اوباما 16 مهر
admin لایک 0 دیدگاه

مروری بر کتاب شدن (becoming) از میشل اوباما

کتاب میشل اوباما با عنوان «شدن» روایتی از زندگی شخصی همسر اوباما،‌ اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا، قبل و بعد از ورود به کاخ سفید است. «میشل اوباما» در این کتاب با استفاده از شیوه‌ای روایی و صمیمانه خواننده را به دنیای خود دعوت می‌کند و تجربیاتی را شرح می‌دهد که سازندۀ شخصیت او بوده است. در واقع کتاب سرگذشت زنی است که قدم‌به‌قدم با دشواری‌ها و موانع زندگی روبه‌رو می‌شود و با تلاش، صبوری، تدبیر و ایستادگی چشم به آینده‌ای روشن‌تر می‌دوزد و تسلیم بن‌بست‌های طبیعی، اجتماعی و نژادی نمی‌شود. کتاب« شدن » در نخستین ماه انتشار به رکورد بیش از سه میلیون نسخه فروش رسید و عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال آمریکا را نصیب خود کرد.

این شروع روایتی است که نشان می دهد، بانوی اول آمریکا که در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ مستاجر کاخ سفید بوده،‌ زندگی‌اش را از کجا شروع کرده است: از طبقه دوم خانه یکی از بستگانش در بخش جنوبی شهر شیکاگو،‌ منطقه‌ای که هنوز هم به خاطر نرخ بالای جرم و جنایت مشهور است. کتاب او به نوعی داستان “رویای آمریکایی” است. دختری از یک خانواده کارگری که به یمن تحصیل در یک دبیرستان خوب به پرینستون و هاروارد می‌رود، حقوق می‌خواند، وکیل می‌شود و عاقبت از کاخ سفید سردرمی‌آورد.

این کتاب داستان رشد و تکامل یک زن سیاه پوست در جامعه ای نابرابر است. داستان عشق دو جنس مخالف به یکدیگر و یک حماسه سیاسی است که توسط یک زن شکاک نسبت به سیاست نوشته شده، زنی که در نهایت با پشت سر گذاشتن تمام دشواری ها به یکی از محبوب ترین بانوان نخست در تاریخ امریکا تبدیل می شود. خاطرات خواندنی و پر فراز و نشیب میشل در روز اول نزدیک 750 هزار نسخه و در عرض یک هفته بیش از 1.4 میلیون نسخه به فروش رساند و خیلی زود تبدیل به یکی از کتاب های پر فروش سال شد.

چند بخش نخست کتاب بر دوران کودکی او در شیکاگو در دهه 60 و دوران تحصیل او تمرکز دارد. او به خوبی نشان داده است که بزرگ شدن در جامعه نژاد پرست امریکا به عنوان یک سیاه پوست چه تجربیاتی را می تواند رقم بزند و چه سختی هایی را می تواند در پی داشته باشد. او در همان دوران کودکی با شنیدن داستان های پدر بزرگ خود درباره تبعیض نژادی، اندیشه های موروثی تاریخ نژاد پرستی را در خود حمل می کرد.

همان‌طور که در مقدمه کتاب اشاره شده است، هدف او از انتخاب عنوان (Becoming)برای کتاب این است که نشان دهد همه ما در مقام انسانی در حال رشد فقط یک بار دکتر، معلم، مهندس، کارمند یا صاحب هر عنوان شغلی دیگر نمی‌شویم، بلکه در تمام دوران زندگی خود در مسیر رشدی هستیم و بارها و بارها به نقش‌های مختلف درمی‌آییم. کتاب در سه بخش تنظیم شده است:

·       تبدیل به من شدن

بخش اول کتاب در هشت فصل تنظیم شده و دوران کودکی تا دانشگاه میشل اوباما را روایت کرده است. میشل اوباما در محله‌ای فقیرنشین در شیکاگو در خانواده‌ای کارگر متولد شده است. میشل روابط خانوادگی خانواده‌اش را گرم توصیف می‌کند و تاثیر آن را در تمام دوران زندگی‌اش احساس می‌کند. معتقد است حمایت والدینش برای او اطمینانی را به ارمغان آورده که بسیاری از هم‌نژادانش از آن محروم‌اند و باعث شده هربار در مواجهه با چالش‌های زندگی بتواند روی پای خودش بایستد.

رفتن به دبیرستانی خوب، باعث می‌شود نگاهش به دنیا وسیع‌تر شود و فکر دانشگاه‌های آیوی‌لیگ را در سر بپروراند، گرچه برای تحصیل در این دبیرستان، چند سال مجبور شده هرروز یک ساعت صبح و یک ساعت بعدازظهر در مسیر رفت‌وبرگشت باشد. راهنمای تحصیلی مدرسه به او می‌گوید «به تو نمی‌آید آدمِ پرینستون باشی» و او در دلش می‌گوید «نشانت می‌دهم»، گرچه وقتی نامه قبولی را می‌گیرد، به مشاور نشانش نمی‌دهد.

·       تبدیل به ما شدن

این بخش در ده فصل آشنایی، ازدواج و سال‌های اولیه زندگی میشل و باراک اوباما را تصویر کرده است. میشل اوباما پس از فارغ‌التحصیلی از رشته حقوق دانشگاه پرینستون و بعد هم هاروارد در معتبرترین شرکت حقوقی شیکاگو با درآمدی بالا استخدام می‌شود و زندگی‌ای بسیار فراتر از تصورات پدرومادرش را تجربه می‌کند. باراک اوباما به عنوان کارآموز تحت نظارت میشل وارد شرکت می‌شود و آشنایی کاری این دو پس از مدتی به عشق و دوستی می‌انجامد. میشل باراک را فردی مصمم می‌یابد که همیشه می‌داند می‌خواهد چه کار کند. با این‌که دو سال از میشل بزرگ‌تر است، چند سالی را به تجربه کاری گذرانده و بعد وارد دانشکده حقوق شده است و همه استادانش او را به عنوان دانشجویی ممتاز و برگزیده می‌شناسند. او در ارتباطات فردی‌اش هم بسیار موفق است و به راحتی با همه همکاران ارتباط برقرار می‌کند. باراک و میشل کمی بعد از فارغ‌التحصیلی باراک با هم ازدواج می‌کنند.

 

سراسر این بخش روایت مخالفت‌های هرباره میشل اوباما با پست‌های سیاسی شوهرش است. او که به الهام از زندگی خانوادگی‌ای که در کودکی تجربه کرده، به دنبال زندگی‌ آرام خانوادگی است، به سختی می‌تواند بلندپروازی‌های شوهرش را درک کند. همچنان که او برای شورای شهر شیکاگو و بعدتر نمایندگی مجلس سنا و بعد هم ریاست‌جمهوری شبانه‌روز کار می‌کند و چهار روز در هفته در شهر دیگری در هتل می‌گذراند، میشل دوران بارداری و بزرگ کردن دخترهایشان را می‌گذراند و در عین حال در کارش هم پویا و موفق است. شب‌هایی هست که با پیام «توی راهم» شوهرش شام‌نخورده بیدار می‌ماند یا دخترها را بیدار نگه می‌دارد تا او برسد و بعد می‌فهمد او به جلسه‌ای دیگر رفته یا سر راه سری هم به باشگاه ورزشی‌اش زده است. همه این‌ها باعث ایجاد اختلافاتی بین این دو می‌شود و تنها به کمک مشاور خانواده می‌توانند از این مرحله عبور کنند.

در دو فصل پایانی این بخش، روایت کمپین ۲۱ ماهه اوباماها در سرتاسر ایالات متحده آمده است. بازی سیاست همه جای دنیا پیچیدگی‌های خودش را دارد و میشل و باراک اوباما به عنوان دو فرد سیاهپوست حتی بیشتر از سفیدپوستان عرصه سیاست باید مراقب هر کلمه که از دهانشان درمی‌آید، باشند.

·       بازهم تبدیل شدن

این بخش با روز پیروزی در انتخاب شروع می‌شود. جشن روز سوگند ریاست جمهوری باراک اوباما را مفصلا شرح می‌دهد و آیین نقل مکان به کاخ سفید را شرح می‌دهد. میشل اوباما با تمام همسران در قید حیات رییس‌جمهورهای قبلی تماس می‌گیرد و به همه ادای احترام می‌کند. هیلاری کلینتون علیرغم اختلاف‌نظرها با اوباما و رقابت در کاندیداتوری با میشل تماس می‌گیرد تا مدرسه دخترش را برای مدرسه دخترهای اوباما پیشنهاد کند.

جزییات جالبی از آداب زندگی در کاخ سفید در اینجا روایت شده است. میشل اوباما که پیش از این در شهری دور از همسرش زندگی می‌کرد، حالا با این‌که کارهای همسرش چندبرابر شده، دست‌کم می‌تواند هر شب نیم ساعتی برای شام او را ببیند. مادر میشل هم با آنها به کاخ سفید می‌آید و در نگهداری بچه‌ها و رساندن هرروزه‌شان به مدرسه کمک می‌کند. با این‌که کوچکترین حرکت خانواده مستلزم مقدمات امنیتی است، آنها سعی می‌کنند تا دخترانشان زندگی عادی نوجوانان را تجربه کنند و هر از گاهی به گردش علمی یا تولدی دوستانه بروند یا دوستی را به خانه دعوت کنند.

جزییات کتاب برای هرکسی که علاقه‌ای به دیدن احتمالات گوناگون سیر زندگی بر روی کره خاکی دارد، جالب است. شاید نتوان آن را با عبارت «پشت صحنه سیاست»‌ توصیف کرد،‌ اما بی‌تردید تصویری از سبکی زندگی است که کمتر از آن دیده یا شنیده‌ایم.

میشل اوباما از طریق زبان زنده و گاه زیرکانه و طنز، خانواده اش را به شکلی متفاوت به تصویر کشیده است؛ خانواده ای که برای همه اشنا به نظر می رسد و به نوبه خود احساس همدردی ادم را بر می انگیزد. کتاب Becoming چشم انداز تازه ای را از زندگی یک خانواده مثل هر خانواده دیگری به دست می دهد.

برای دانلود این کتاب می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://nashrenovin.ir/wp-content/uploads/2018/12/Becoming-Michelle-Obama.pdf

 

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.