وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

مروری بر کتاب: تاثیرات  شادی 09 مهر
admin لایک 0 دیدگاه

مروری بر کتاب: تاثیرات شادی

هفت اصل روانشناسی مثبت  موثر بر عملکرد و موفقیت در محل کار

کتاب تاثیرات شادی، اثبات می­کند شادی مسیری برای دستیابی به موفقیت است، نه دستاورد آن و ۷ اصل برای افزایش موفقیت و شادی در زندگی را ارائه می­کند.

شارون آکور، از جوانترین محققان در زمینه شادی است که با توجه به سن کم او، تحقیقات و مطالعات او در زمینه روانشناسی مثبت، در بین افراد محبوب است و حتی برنامه­های تدتاک او جزو ۲۰ تدتاک برتر در یوتیوب است.

در این کتاب ۷ اصل آورده شده که دار اینجا به ۳ اصل مهم از میان آن­ها میپردازیم:

درس اول: مردم شاد موفق میشوند.

موضوع اصلی کتاب در همین مورد است. در این کتاب نقل­قول­هایی از پدر روانشناسی مثبت، مارتین سلیگمن، که در یکی از تحقیقاتش رفتار ۲۷۲ کارمند را درنظر گرفته است، بیان شده است.

در این تحقیقات، افرادی که در زندگی خود انسان­های خوشحالتری بودند موفقیت­های بیشتری کسب کردند.

درواقع اگر به این موضوع فکر کنید، حس خوبی دارد. به جای اینکه سالها برای موفقیت خود تلاش کنید تا در نتیجه خوشحال باشید، برای خوشحال بودن تلاش میکنید تا در آینده به موفقیت برسید.

کدام از این دو آسانتر به نظر می­رسد؟

برای به دست آوردن میلیون­ها دلار تلاش کنید یا  با دیدن یک کلیپ خنده دار مقدار هورمون سروتونین خود را  افزایش دهید؟ و درنهایت با توجه به اینکه هورمون سروتونین حافظه را تقویت میکند، در تست ریاضی خود نمره بهتری بگیرید.

البته ممکن است فکر کنید این مسئله بیش از اندازه ساده است، اما شاد بودن دقیقا برروی تفکر شما تاثیر میگذارد.

شما نمیتوانید اتفاقات غیر منتظره را تغییر دهید، اما میتوانید بر رفتار خود تاثیر بگذارید و آن را تغییر دهید. برای مثال تحقیقات نشان داده است که میتوانید تنها با نگاه­کردن ( مانند یک فیلم خنده دار) سطح اندروفین خود را تا ۲۷ درصد بالا ببرید.

درس ۲: ذهنتان را با نقاط مثبت «اثر تتریس» تمرین دهید.

اثر تتریس، زمانی اتفاق می­افتد که شما زمان زیادی را صرف فعالیت خاصی میکنید که مغز شما را آنقدر درگیر میکند که حتی پس از تمام شدن نیز فضای آن برای شما تکرار میشود.

برای مثال افرادی که هرروزه ساعت­ها بازی تتریس را انجام میدهند، کم کم حتی زمانهایی قبل از خواب، بلوک­ها را میبینند و فضای بازی برایشان تکرار میشود.

شارون آکور این دیدگاه را دارد که این پدیده هم مینواند مثبت و هم منفی باشد. در مورد تتریس، مردم در زندگی خود سعی بر بهینه سازی فضا میکنند که این خود نتیجه ای مثبت است.

مشابه با آن شما میتوانید مغزتان را برای نشانه گذاری و تشخیص اتفاقات مثبت آموزش دهید.

برای مثال شما میتوانید یک مراسم قدردانی داشته باشید، مراسمی که هرروز سه مورد را برای شکرگذاری مینویسند. این عمل شما را در چرخه مثبتی هرروزه قرار میدهد.

 

درس سوم: از شکست­های خود برای پیشرفت درس بگیرید.

بعد از هر شکست، بحران و یا فاجعه ممکن است ۳ مورد اتفاق بیافتد:

1.    تغییری پیش نیاید.

2.    اتفاقات بد پی در پی رخ دهند.

3.    قوی تر از قبل به راه خود ادامه دهید.

واضح است که شما باید سناریوی شماره ۳ را تا جایی که امکان دارد انتخاب کنید، زیرا ذهن شما به دنبال یک اتفاق بد،سناریوهایی منفی میسازد که غیرواقعی هستند و این شما هستید که باید آن را کنترل کنید و سناریویی را انتخاب کنید که شمارا به سمت سخت­کوشی سوق دهد.

برای مثال زمانی که مایکل جردن از تیم بسکتبال مدرسه حذف شد، میتوانست این دید را داشته باشد که اگر قد بلندتری داشت، حذف نمیشد. اما با توجه به این مسئله که او نمیتواند بر قد خود تاثیری بگذارد، دید خود را به این باور که اگر بازی بهتری داشت حذف نمیشد تغییر داد و در نتیجه این مسئله باعث شد تمرینات خود را بیشتر کند.

موارد دیگری که در این کتاب به آنها اشاره شده است:

·       روانشناسان گذشته، روش­های اشتباهی داشتند.

·       چقدر دید شما بر عملکردتان تاثیر میگذارد.

·       ۲ روش برای اینکه آینده را تحت کنترل خود داشته باشید.

·       روابط اجتماعی چه تاثیری بر شادی در زندگی دارد.

برای دانلود این کتاب می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://best-online-books.com/194324-0-fd7b4f30/signup-ramble/#/z=50068/dp=1760395415.539072.221aec88b5.32867.6e97fa605a8f6a2bf6f11ede3e8e9923/q=The+Happiness+Advantage%3A+The+Seven+Principles+of+Positive+Psychology+that+Fuel+Success+and+Performance+at+Work/

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.