وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

admin لایک 0 دیدگاه

مصاحبه با آقای علی رضوی مدیر منابع انسانی شرکت کرمان زمین

گروه TMBA مفتخر است که طی سالهای گذشته توانسته در بخش های مختلف اعم از تحقیقات بازار، مشاوره بازاریابی و فروش و آموزش و استخدام پرسنل، همراه و یاور کرمان زمین باشد. در ادامه مصاحبه ما با مدیر منابع انسانی شرکت کرمان‌زمین را می‌خوانید.

v   لطفا مختصر توضیحی از فعالیت شرکت کرمان زمین بفرمایید

شرکت کرمان زمین از سال 68 در زمینه کودهای شیمیایی با برند جنوبگان شروع به فعالیت کرده است. در کنار فعالیت های مربوط به کود، خدمات مربوط به مشاوره کشاورزی و انجام آزمایشات آب و خاک هم از جمله مواردی است که در شرکت جنوبگان انجام می پذیرد. تولیدات این شرکت شامل بیش از هفتاد قلم کالا مانند انواع کود های محلول پاشی، آبیاری، چالکود و یاور ها و هم چنین خدمات مربوط به آزمایشات آب و خاک و برگ است.

v   برای استخدام در کرمان زمین چه ویژگی هایی مد نظر است؟

در ابتدا در شبکه های مجازی اعلام نیاز می شود و رزومه های ارسالی پس از بررسی دعوت به مصاحبه اولیه می شوند. در استخدام بسته به شغل مورد نظر مراحل مختلفی باید طی شود برای همین استخدام در کرمان زمین کمی سخت به نظر می رسد ولی هدف جذب نیروی شایسته است. من اعتقاد دارم هرچه روند استخدام سخت تر و دقیق تر صورت بگیرد، در کار مشکلات کمتری پیش خواهد آمد. اصلی ترین مورد برای گزینش، سازگاری فرد متقاضی با فرهنگ شرکت کرمان زمین است.

v   آیا در شرکت کرمان زمین افراد بدون سابقه هم می توانند مشغول به کار شوند؟

بله در برخی از قسمت های شرکت، ترجیح بر استخدام کسانی است که سابقه کاری نداشته باشند. موارد مورد نیاز آموزش داده می شوند و فرد بر اساس ضوابط شرکت در زمان کوتاهی رشد خواهد کرد.نکته مثبت درباره ی این افراد این است که با بینش و دید جدیدی وارد سازمان می شوند و آماده ی ایجاد تغییرات مفید خواهند بود. امروزه در برخی از بخش های شرکت، حتی افرادی که هنوز دانشجو هستند به عنوان کارآموز حضور یافته اند. هدف از این کار، ایجاد آموزش کاربردی و روحیه کاری برای آینده ی این دانشجویان است.

 

v   در رابطه با نحوه ی غربال کردن رزومه ها در سازمان توضیح دهید.

در وهله ی اول وظایف مورد نیاز بخش مربوطه، بررسی می شود. بر اساس این وظایف سابقه و تحصیلات مورد نظر تشخیص داده می شوند و رزومه ها بر این اساس غربال می شوند. اما این غربال به معنی حذف رزومه های دیگر نیست به این دلیل که شاید رزومه ای برای بخش دیگری از سازمان مفید واقع شود. در مرحله ی بعدی مصاحبه های حضوری و تلفنی انجام می گیرند. در مراحل مصاحبه مهارت هایی مثل مذاکره یا ویژگی های ظاهری و رفتاری فرد مورد نظر، بررسی می شوند و در مرحله ی آخر مصاحبه ی فنی صورت می گیرد. در این مرحله آزمون هایی از فرد متقاضی گرفته خواهد شد تا توانایی فرد مورد بررسی قرار بگیرد

v   مصاحبه زنده چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

مصاحبه حضوری از تلفنی و ویدیویی بسیار کارسازتر خواهد بود. اگر مصاحبه در خود شرکت انجام شود فرد با فضای کاری هم آشنا خواهد شد.

ویژگی مهم مصاحبه، زمان و مکان مناسب است تا برای فرد متقاضی استرس ایجاد نشود.مکان مناسب، مکانی است که کارجو بتواند با فضا ارتباط برقرار کند واز آنجا که مصاحبات کاری به­خودی­ خود استرس­ زا هستند، باعث تشدید این حس نشود. خود کارجو بسته به شخصیت فردی که دارد، کم و بیش استرس می­گیرد. بنابراین اگرفضا نامناسب باشد، زمان نامناسب باشد و یا تیم مصاحبه­ کننده رفتاری داشته باشند که موجب ایجاد استرس شود، نتیجه مصاحبات واقعی نمی شود.

v   شما شایستگی ­های رفتاری را چطور می­ سنجید؟

مطلبی که برای شرکت­ ها مهم است، واقف­ بودن یک فرد به توانایی ­ها و ویژگی های شخصیتی خود است. خیلی پیش آمده افرادی رجوع می ­کنند و می ­پرسند آیا کاری برای من درنظر دارید؟ این سوال نشان دهنده این است که خود فرد نمی داند حتی به چه کاری علاقمند است. درخاطرم هست یک بار شخصی این سوال را از من پرسید و من در جواب گفتم توانایی انجام چه­ کاری را دارید؟ جواب دادند هرکاری باشد انجام می­ دهم. پرسیدم قبلا چه­ کارهایی انجام داده ­اید؟ جواب داد کارهای مختلفی انجام داده ­ام، شما هر کار بگویید انجام می ­دهم. گفتم هرکار ؟که جواب دادند بله. از آن­جا که در کرمان ­زمین حیاط نسبتا بزرگی وجود دارد که پر از درخت و گل است، به او گفتم ما به باغبان نیاز داریم، در باغچه بیل هست، برو و کار کن. گفت بیل نمی زنم. گفتم بسیار خب ما به یک نظافتچی نیز نیاز داریم، نظافت انجام می دهی؟ گفت خیر.گفتم پذیرایی؟ گفت خیر. گفتم پس چرا می­ گویی هرکاری؟ فکر کن و ببین چه ­کارهایی را انجام می ­دهی و چه­ کارهایی را نه، بعد به دنبال کار باش. هنگامی که بلند شد تا برود به او گفتم زمانی که باغبانی را پیشنهاد دادم اگر بلند می ­شدید تا برای انجام کار بروید، من شما را استخدام می­ کردم زیرا می ­فهمیدم وقتی گفته ­اید هرکاری، یعنی درست گفته ­اید و به حرف خود متعهدید و به خودتان اعتماد دارید. علاوه بر این نیرویی مناسب است که هم اهل کار باشد، هم فکر کند، نیرویی که بله قربان ­گو باشد به تنهایی کافی نیست، فرد باید روی کار و پیشرفت خود فکر کند، زیرا پیشرفت فرد درنهایت موجب پیشرفت سازمان می­شود.

v   در هر شرکت ارزش­­ها وفرهنگ­ هایی وجود دارند که مسلما در شرکت کرمان­ زمین نیز همین طور است. این فرهنگ ها و ارزش ها چه هستند؟

کرمان ­زمین شرکتی با ۳۰ سال سابقه مثبت است که در وهله اول حفظ این سابقه مثبت اولویت دارد و همان­طور که در شعار این شرکت عنوان " دوست کشاورز " دیده می شود، فرهنگ دوستی می­بایست در این سازمان حفظ شود تا در بیرون از این سازمان نیز رواج پیدا کند. اما هدف از این دوستی میبایستی بر مبنای پیشرفت و ادامه حیات سازمان باشد، نه دوستی ای از جنس مخرب. هم­چنین مهم­ ترین فرهنگی که در کرمان زمین وجود دارد، فرهنگ تغییر است. در سالهای اخیر در کرمان­ زمین، متوجه شده ­ایم که می­بایستی تغییر کنیم و برای هر تغییری علی ­الخصوص در این بازار و شرایط اقتصادی اخیر می­بایستی آماده باشیم، زیرا درغیر این صورت حذف می ­شویم. گذشته از آن، صداقت در اعمال و گفتار از رکن­های اصلی این سازمان است. مسئله دیگر این است که افراد در این سازمان یک خانواده هستند و همه باهم دست ­به دست هم، کار می­ کنند.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.