وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

فشن مارکتینگ 25 شهریور
admin لایک 0 دیدگاه

فشن مارکتینگ

فشن­ مارکتینگ همان مدیریت تبلیغات در کمپانی ­ها برای پیشرفت در فروش برند و محصولات صنعت مد است. بسیاری از مردم هنگامی که صحبت از صنعت مد می­شود، ذهنشان به سمت و سوی طراحی مد می­رود، اما درحقیقت مراحل بیشتر و حتی پیچیده ­تری برای رسیدن به طرح و محصول نهایی وجود دارد. طراح­ ها نیاز دارند تا طرح خود را در معرض دید مشتری­ های هدفی که قصد خرید دارند، بگذارند. این تلاش نیازمند ارائه محصولات در مسیر و راه مصرف­ کنندگان متقاضی است که بخشی حیاتی از صنعت مد و فشن است.

§       فشن مارکتینگ چیست؟

بازاریابی مد دقیقا چیست و در رابطه با چه موضوعاتی است؟در بازاریابی مد و مدیریت بازار مد، تبلیغ برندها و محصولات صنعت مد به مصرف­ کنندگان موردهدف است. همانند بازاریابی­های دیگر رشته­ ها، تحقیقاتی در رابطه با اولویت ­بندی متقاضیان و مصرف­ کنندگان و هم­چنین روش­ های خلاق ارائه محصولات برای بالابردن میل مشتریان در خرید محصول صورت می­گیرد.

بازاریابی مد و مدیریت آن به­ دلیل سرعت در صنعت مد ، خاص است. برای مثال ممکن است یک بازاریاب قادر به بازاریابی شرکتی برای چندسال در یک صنعت دیگر باشد، اما در صنعت مد اینطور نیست. در صنعت مد بازاریاب باید با آخرین ترندها همگام بوده و درعین حال راه­های خلاقی برای تبلیغ محصولات بیاید. بازاریاب­ های مد علاوه بر خلاق­ بودن، می­بایستی بازار هدف خود را شناخته و بر تجارت و هدف آن از فروش و حراج­ ها و سود مناسب نیز آگاه باشد. این موارد درنهایت باید به هماهنگی خلاقیت در صنعت مد با نیازهای مشتریان و درنتیجه ایجاد سود منجر شود.

§       چطور بازاریابی بر طرح اثر می­گذارد؟

اگرچه بازاریاب مد، طراح مد نیست، اما بر محصولات و طرح یک برند اثر مستقیم می ­گذارد. بازاریاب مد دررابطه با ترندها ، اثر تجارتی آن و فروش طرح ­ها اطلاعات کسب می­ کند و باتوجه به آن حتی بر طرح اصلی اثر می ­گذارد.

§       یک بازاریاب مد چه وظایفی دارد؟

یک بازاریاب مد هرروزه چه­ کارهایی انجام می­دهد؟ تحقیق در بازار و برنامه­ ریزی رسانه ­ای، مانند ایجاد برند، نمایش محصول، تبلیغات خلاق و عکاسی با دید فشن­ مارکتینگ و حتی روابط عمومی با دیگران.

   تحقیق و آنالیز بازار

در بازاریابی، اطلاع کامل از اینکه چه وسیله ­ای را می ­فروشید، امری ضروری است. بازاریاب مد می­بایستی قادر باشد تا تحقیقات کمی و کیفی مناسب در رابطه با ترندهای مد و سبک زندگی و رفتار مصرف­ کنندگان را انجام دهد. این تحقیقات برای ایجاد تصمیمات مهم دررابطه با طراحی مد و فعالیت­ های تجاری استفاده می­ شود.

 طراحی برند و توسعه

بازاریاب­های مد می­بایستی با خلق یک داستان دررابطه با برند، در مصرف کنندگان حس نزدیکی به برند و تصور خود در پوشیدن آن محصول را ایجاد کنند. لوگو، نسخه­ ها و تصاویر همگی باید با سبک زندگی و دیدی که یک برند ارائه می ­کند هماهنگ باشد و ارتباط شخصیتی با مصرف­ کننده پیدا کند.

  توسعه و مدیریت برنامه­ های تبلیغاتی

بازاریابان مد از خلاقیتشان در کنار تحقیقات بازار برای تبلیغات متقاعدکننده که مستقیما برروی مصرف­­ کنندگان اثر بگذارد، استفاده می ­کنند. هم­چنین برای تعیین برنامه پخش و توزیع تبلیغات، برنامه ­ریزی رسانه­ ها را مدیریت می­ کند. این تبلیغات ممکن­ است در روزنامه­ ها، مجلات، تلویزیون و شبکه ­های اجتماعی باشد.

  قیمت­ گذاری و توزیع

تصمیمات قیمت­ گذاری و توزیع نیز قسمتی از وظایف بازاریاب مد است که شامل تخفیفات و آنالیزهایی دررابطه با فروش محصولات در خرده­ فروشی­ها و سایت­های فروش آنلاین است که مشخص می­ کند چه محصولی، در چه محل و به چه قیمتی به­ فروش با هدف بالاترین سود ممکن برسد.

   §   چه­ فردی برای بازاریابی مد مناسب است؟

بازاریاب مد نیازمند سلیقه در صنعت مد و توانایی در تجارت است. افراد برای جایگاه بازاریاب فشن، می­بایستی توانایی استفاده از کمیت و کیفیت در فهم مخاطبین هدف و خلق راه­های خلاق برای حراج­ های پیش­رو را داشته باشند. یک بازاریاب مد مناسب باید خلاق باشد و برای هرچالشی آمادهباشد و با هر شرایطی سریع وفق شود. در بازاریابی مد، تجارت و مد به­ هم برمی ­خورند. بنابراین اگر به صنعت مد علاقه دارید و تجارت رشته جذابی برایتان است، بازاریاب مد شغل رویایی شما است.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.