وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

قواعد توصیفی در مقابل قواعد تجویزی در قیمت‌گذاری 04 مهر
admin لایک 0 دیدگاه

قواعد توصیفی در مقابل قواعد تجویزی در قیمت‌گذاری

قواعد اجتماعی قیمت گذاری دو نوع هستند: توصیفی و تجویزی. قواعد توصیفی، آنچه که از یک قیمت عادی انتظار می رود را توصیف می کنند. به مثال های زیر توجه کنید:
-    ما انتظار داریم که قیمت یک قوطی رب گوجه 4000 تومان باشد.
-    ما انتظار داریم که قیمت پاکتی که یک سوپرمارکت اقلام خریداری شده را در آن قرار می دهد رایگان باشد.
-    ما انتظار داریم که قیمت کالاها در ای بازار به صورت توافقی محاسبه شود. 
نقض قواعد توصیفی عموماً غیر قابل انتظار و با قضاوت های دور از انصاف صورت می گیرد؛ اما واکنشی که مشتریان به این نقض انجام می دهند خیلی شدید نیست. به عنوان مثال اگر در یک بازار کالاهای دست دوم، فروشنده قیمتی مشابه قیمت آکبند همان کالا را برای فروش به مشتری اعلام کند، مشتری نهایتاً سورپرایز خواهد شد ولی عصبانی نخواهد شد. 
 قواعد اجتماعی توصیفی
قیمت بنزین برای هر لیتر برابر است با 1000 تومان
استفاده از آسانسور رایگان است
اثرهای هنری در مزایده به فروش می رسند
طعم های مختلف ماست، قیمت یکسان دارند
قیمت ادویه جات برابر قیمت هات داگ است
اقلام با اندازه بزرگ به ازای هر ریال ارزانتر از اقلام سایز معمولی قیمت گذاری می شوند
قواعد اجتماعی تجویزی
باید به مشتریان وفادار تخفیف داد
قیمت آب نباید بعد از وقوع یک طوفان بالا برود
قیمت باید انعکاس کیفیت کالا باشد
اطلاعات کامل قیمت گذاری باید قبل از خرید در دسترس باشد
قیمت گذاری باید بر مبنای هزینه صورت گیرد
هیچ شخصی نباید از دوست خود سود بگیرد 

قواعد تجویزی نه تنها آنچه که به صورت عادی اتفاق می افتد، بلکه آنچه باید و یا نباید انجام شود را مشخص می کنند. به مثال های زیر توجه کنید:
-    مصرف کنندگان باید برای آنچه می خرند هزینه پرداخت کنند.
-    فروشندگان باید برای خریدهای با تعداد بالا تخفیف بدهند.
-    مشتریان وفادار باید از تخفیفات ویژه ای که شامل حال مشتریان جدید نمی شود برخوردار شوند. 
ناقضان قواعد تجویزی به علت ناجوانمردانه رفتار کردن نه تنها با شخص شما بلکه با عموم افراد جامعه، مجازات می شوند. قواعد تجویزی محصول یک حس اخلاقی هستند، یعنی باور به این که چیزی که تجویز می شود نه تنها امری عادی بلکه صحیح است. البته این موضوع بر این امر دلالت ندارد که که این قواعد بر طبق بعضی از مولفه های انتزاعی اخلاقی کاملا درست یا غلط هستند بلکه در موقعیت های خاص و با فرهنگ خاص می توان درست یا غلط بودن آنها را تشخیص داد. 
قوانین به طور رسمی و شفاف قواعد تجویزی را بیان می کنند. اگر چه این قواعد قبل از قانونگذاری نیز وجود دارند اما بعد از آن توسط قانون، حمایت، نگهداری و تمدید می شوند. به عنوان مثال قاعده اجتماعی بر علیه بالا رفتن قیمت بعد از حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله اکنون به صورت رسمی و به نام قانونی که افراد را از انجام این کار منع می کند شناخته می شود.

سبز باشید


 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.