وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چهار تغییر ذهنیتی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین 29 شهریور
admin لایک 0 دیدگاه

چهار تغییر ذهنیتی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین

بسیاری از مردم رویای روزی را در سر می پرورانند که از کار روزمره خود به عنوان کارمند دست کشیده و کاروکسب مورد نظر خود را شروع کنند. اما باید به خاطر داشت که خروج از شغل فعلی و آغاز کاروکسب مورد نظر خود، تنها نیمی از داستان است. چرا که شما باید خود را برای تبدیل شدن به یک کارآفرین آماده کنید. علاوه بر ملزومات بدیهی مانند تهیه سرمایه مورد نیاز برای شروع یک کاروکسب جدید، شما همچنین نیاز دارید تا ذهن خود را آماده کنید.
عادات شما میزان موفقیت شما را تعیین می کنند و چنانچه شما هنوز ذهنیت کارمندی دارید باید بدانید که با این ذهنیت نمی توانید یک کارآفرین شوید. بلکه باید با ذهنیتی کارآفرینانه و مانند مدیران بزرگ دنیای کاروکسب فکر کنید. چرا کارآفرین بودن بسیار متفاوت از کارمند بودن است.  
در اینجا پنج تغییر که انجام آنها لازمه تبدیل شدن از یک کارمند به یک کارآفرین است را با هم مرور می کنیم:
1) فراتر از چارچوب های ذهنی قدیمی خود فکر کنید.
زمانی که شرکتی را که در آن کار می کردید به منظور ایجاد کاروکسب مورد نظر خود ترک می کنید باید بدانید که در حقیقت نوع زندگی کارمندی را ترک کرده اید. این بدان معناست که شما باید آماده پذیرش مسئولیت های جدید باشید. مسئولیت هایی که شاید هیچ گاه اثری از آنها در زندگی کاری قبلی شما وجود نداشت. یکی از مدیران موفق در این باره می گوید: "مردم همیشه سعی می کنند جلوی انجام کارهای مثبت شما که از نظر آنها غیر متعارف است را بگیرند." به عبارت دیگر ممکن است بقیه چشم انداز مورد نظر شما را درک نکنند اما این موضوع نباید باعث شود که از تلاش خود دست بردارید. بلکه باید در کاروکسب خود خلاقیت به خرج داده و با ایجاد مزیت های رقابتی، مسیر موفقیت را دنبال کنید.
2) چشم اندازهای کوتاه مدت و بلندمدت خود را توسعه دهید.
آلبرت انیشتین می گوید: "زمانی که افراد قصد پیشرفت و حرکت رو به جلو در زندگی خود را دارند، نوع جدیدی از تفکر برای آنها ضرروت پیدا می کند." این نوع تفکر نیازمند تمرکز بر روی اهداف استراتژیک است. شما باید برای سازمان خود استراتژی مشخصی داشته باشید منظور از استراتژی این است که چه کارهایی را باید انجام داده و چه کارهایی را نباید انجام دهیم. به عنوان یک کارآفرین شما مدیر و رهبر سازمان خود محسوب می شوید و کارکنان انتظار دارند که شما مسیر موفقیت را به آنها نشان دهید. شما باید چشم انداز سازمان خود را همانند یک تابلو با تمام جزئیات همواره مد نظر داشته باشید و  سپس اعضای تیم کاری خود را با این چشم انداز آشنا ساخته و اطمینان حاصل کنید که همه اعضا با وظیفه خود در راستای رسیدن سازمان به اهداف تعیین شده آشنایی کامل دارند.
3) مسئولیت پذیر باشید.
کارآفرین شدن می تواند تا حدودی ترسناک باشد. چرا که موفقیت شما دقیقاً به کاری بستگی دارد که انجام می دهید و دیگر از دستمزد و مزایای ماهیانه خبری نیست. به عنوان یک کارمند حتی زمانی که شما روز خیلی خوبی را در سر کار نمی گذراندید باز هم حقوق شما سر ماه پرداخت می شد اما به عنوان یک کارآفرین اگر در کار خود موفق نشوید هیچ درآمدی نیز نخواهید داشت. به علاوه اکنون مسئولیت زندگی کاری افراد دیگری نیز به عهده شماست. همچنین این نکته را به خاطر بسپارید که بعد از کارآفرین شدن این خود شما هستید که باید به خود انگیزه بدهید و دیگر مدیری ندارید که پیگیر انجام کارهای شما شود. 
4) انعطاف پذیر و مثبت اندیش باشید.
نگرش شما به مسائل، مهمترین جزء کاروکسب شما می باشد. کارآفرینان باید مثبت اندیش بوده و بر روی اهداف خود تمرکز داشته باشند. در حقیقت این شور و اشتیاق شما است که شما را رو به جلو حرکت می دهد. استیو جابز می گوید: " شما در کاری موفق نمی شوید مگر اینکه نسبت آن شور و اشتیاق لازم را داشته باشید. تنها در این صورت است که انگیزه لازم برای حل مشکلات و مبارزه با چالش ها را پیدا خواهید کرد در غیر این صورت خیلی زود دست از کار می کشید و دقیقاً اینجاست که نیمی از نتیجه نبرد شما با مشکلات مشخص می شود."

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.