وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

شرایط محصول در هنگام ورود به بازار 21 شهریور
admin لایک 0 دیدگاه

شرایط محصول در هنگام ورود به بازار

یک قدم مهم که معمولاً اولین مانع بر سر راه ورود یک محصول جدید به بازار به حساب می‌آید، درک جایگاه آن محصول نسبت به وضعیت جاری محصولات در بازار است. به طور کلی یک محصول جدید به یکی از این سه شکل وارد بازار می‌شود.
1) انقلابی (Revolutionary): 
برخی از محصولات کاملاً نوآورانه و جدید هستند به طوری که به محض ورود به بازار، این توانایی را دارند که بازار خود را ایجاد کنند. در چنین شرایطی، قیمت‌گذاری محصول مانند حرکت کردن روی لبه تیغ است. از یک طرف قیمت‌گذاری کار چندان سختی نیست زیرا محصول مشابهی وجود ندارد که مصرف‌کننده بخواهد بین محصولات مشابه مقایسه قیمتی انجام دهد. از طرف دیگر، اگر قیمت‌گذاری محصول درست انجام نشود و فروش خوبی صورت نگیرد، رقبا بلافاصله با محصولاتی مشابه، امکان گرفتن بخش بزرگی از بازار را از ما خواهند گرفت. بنابراین با وجود اینکه دست سازمان در قیمت‌گذاری این محصولات باز است اما باید کشش بازار نیز مورد توجه قرار گیرد. اشتباه در قیمت‌گذاری جا را برای محصولات رقبا باز خواهد کرد.
2) تکاملی (Evolutionary): 
منظور از ورود تکاملی به بازار، اتقاء، اصلاح و به روزرسانی محصولاتی است که در بازار وجود دارند. در چنین شرایطی اگر تعداد زیادی مزیت در قالب محصولی با قیمت پایین وارد بازار گردد، جنگ قیمتی صورت می‌گیرد. باید تا جای ممکن از وقوع چنین جنگی خودداری کرد و در صورتی که رقبا به چنین اقداماتی دست می‌زنند باید تا حد امکان درگیر نشد.
3) همرنگ جماعت (Me- too): 
این روش ورود به بازار برخلاف دو روش گذشته شرکت را از رقبا متمایز نمی‌سازد بلکه تأکید آن بر یکرنگ شدن با رقبا و فعالیت در کنار آنهاست. به عبارت دیگر، سازمان محصولی را وارد بازار نمی‌کند که ویژگی‌های مشابهی نسبت به سایر محصولات موجود دارد. در اینجا قیمت‌گذاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا نه محصول، محصول جدیدی است و نه ویژگی‌های ارتقا یافته‌ای دارد. بنابراین خیلی مهم است که از طریق ابزاری به نام قیمت بتوان دلیلی به مصرف کننده داد که محصول ما را به محصول مشابه رقبا ترجیح دهد.
معمولاً شرکت‌ها در این حالت از تخفیف و آفرهای فوق‌العاده استفاده می‌کنند. هرچند شخصاً با مقوله تخفیف آن هم به شکل غیر اصولی‌اش موافق نیستم، اما اگر استراتژی کلی سازمان بر فروش تخفیفی یا رویدادهایی همچون جشنواره فروش باشد، می‌توان به شکلی منطقی و اصولی از تخفیف در جهت ارتقاء فروش بهره برد.
در مورد شرکت‌های پخش که تخفیفاتی را برای سوپرمارکت‌ها و سایر خرده‌فروشان قائل می‌شوند، خیلی مهم است که به ویزیتورها آموزش داده شود به شکلی درست و مؤثر از تخفیفی که شرکت به آنها اجازه داده در اختیار مشتری قرار دهند، استفاده کنند. در بخش مربوط به تخفیف، توضیحات  تکمیلی پیرامون انواع تخفیف ارائه شده است.
برای هرکدام از روش‌هایی که در اینجا به آنها اشاره شد، استراتژی قیمت‌گذاری مخصوصی وجود دارد که هر سازمان با توجه به اهداف کلی خود از این استراتژی‌ها استفاده می‌کند. نکته مهم این است که نحوه ورود محصول به بازار، نوع استراتژی قیمت‌گذاری آن را تا حد زیادی تعیین می‌کند.

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.