وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

پیش فرض‌های نادرست درباره قیمت‌گذاری ارزش - محور 20 شهریور
admin لایک 0 دیدگاه

پیش فرض‌های نادرست درباره قیمت‌گذاری ارزش - محور

همانطور که در مطالب قبلی عنوان شد، قیمت‌گذاری ارزش – محور، روشی از قیمت‌گذاری است که در آن شرکت تلاش می‌کند تا در مقایسه با قیمت رقبایش، ارزشی متمایز برای محصول خود ایجاد کند.
این روش امروزه کاربرد فراوانی در بین سازمان‌هایی دارد که تلاش دارند، ارزش را به عنوان مفهوم مرکزی فعالیت‌های بازاریابی خود معرفی کنند.
این روش با وجود پتانسیل بالا، همواره در معرض این خطر است که به دلیل پیش‌فرض‌های نادرست افرادی که وظیفه قیمت‌گذاری را به عهده دارند، در مرحله اجرا با شکست مواجه شود. به همین دلیل در اینجا قصد دارم شما را با چند پیش‌فرض نادرست درباره قیمت‌گذاری ارزش محور آشنا کنم.
1) قیمت‌گذاری ارزش محور نیازمند آن است که رضایت مشتری برای پرداخت در مورد هرکدام از محصولات محاسبه گردد.
برخی از افراد فعال در قیمت‌گذاری به اشتباه تصور می‌کنند که زمانی که شرکت قصد دارد از روش قیمت‌گذاری ارزش – محور استفاده کند باید محاسبه کند که مشتری حاضر است برای هرکدام از ویژگی‌های محصولات چقدر پرداخت کند. بدون شک جمع کردن مبلغ مورد نظر مشتری برای هر ویژگی و انجام دادن این کار برای هر محصول کار دشواری است و به همین دلیل بسیاری از افراد قید قیمت‌گذاری ارزش محور را می‌زنند.
این در حالی است که همانطور که قبلاً هم گفته شد، برای استفاده از این روش تنها لازم است ویژگی‌های متمایز محصول از نزدیک‌ترین رقیب را یافت و ارزش ریالی آن را محاسبه کرد.
2) قیمت‌گذاری ارزش محور در هر شرایطی منجر به موفقیت می‌گردد.
 این یکی از خطرناک‌ترین پیش‌فرض‌ها درباره قیمت‌گذاری ارزش محور است زیرا انتظارات غیرواقعی ایجاد می‌کند. این روش مانند هر روش دیگری، معجزه نمی‌کند. برای موفقیت این روش، باید آن در بستر کلی اقدامات بازاریابی سازمان قرار داد.
علاوه بر این در بازاریابی که رقبا قیمت‌گذاری هوشمندانه‌ای برای محصولات‌شان انجام نداده باشند، این روش قیمت‌گذاری با سختی مواجه می‌شود. اگر در بازاری فعالیت می‌کنید که رقبا بدون توجه به ابعاد گوناگون فقط از طریق پایین آوردن قیمت و تخفیف قصد افزایش فروش محصولات‌شان را دارند؛ بهتر است با احتیاط و دقت بیشتری از قیمت‌گذاری ارزش محور استفاده کنید.
تجربه نشان داده است که بهتر است در بازاری که مصرف‌کنندگان فقط و فقط به تخفیف و خرید پایین‌ترین قیمت فکر نمی‌کنند، از قیمت‌گذاری ارزش محور استفاده نکرد.
3) ارزش برند بخشی از قیمت‌گذاری ارزش محور است.
هدف بازاریابی از طریق قیمت‌گذاری ارزش محور این است که برای ویژگی‌های متمایز یک محصول، ارزش ریالی تعیین کرد. بنابراین تمرکز این روش بر ویژگی‌هایی است که ارزشی را به مشتری می‌افزایند و می‌توان آنها را در قالب ریال و تومان بیان کرد. ویژگی‌هایی از قبیل "20 درصد ماندگاری بیشتر"، "3ساعت سریع‌تر"، "30درصد امکان خرابی کمتر" و ... از جمله این ویژگی‌ها می‌باشند.
اما ارزش برند مفهومی است که نمی‌توان آن را بدین شکل بیان کرده. به همین دلیل است که باید میان ارزش برند و قیمت‌گذاری ارزش محور تفاوت قائل شد.

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.