وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

با کدام مشتریان همکاری نکنیم؟ 11 شهریور
admin لایک 0 دیدگاه

با کدام مشتریان همکاری نکنیم؟

آیا تمام مشتریان برای کاروکسب ما سودمند هستند؟ آیا باید برای هر مشتری زمان صرف کرد؟ پاسخ به این سؤالات منفی است زیرا مشتریان طبقه‌بندی‌های مختلفی دارند و ضمن اینکه نباید برای همه آنها وقت مساوی صرف کرد بهتر است با رعایت ادب و احترام قید همکاری را با برخی از مشتریان زد. در اینجا به سه مورد از شرایطی که بهتر است افتخار همکاری با مشتری خاصی را نداشته باشیم اشاره کرده ام:
1) شما نمی توانید خدمات مورد نظر مشتری را ارائه دهید
یک چالش تا زمانی خوب است که قابلیت ورود به زمینه های جدید کاروکسب مانند فرصت کار با مشتریان جدید را به شما بدهد. البته ورود به زمینه های جدید آن هم بدون کسب مهارت های لازم می تواند شما را به دردسر بیاندازد. برای مثال اینکه یک معلم در زمینه مهارت های کاروکسب باشید لزوما به این معنا نیست که یک کارشناس شبکه های اجتماعی نیز باشید و یا اگر یک بار از یک نفر شکایت کردید و در پروسه مسائل قضایی قرار گرفتید این امر شما را به یک متخصص مسائل حقوقی و قضایی تبدیل نمی کند. پزشکی مثال بارزی در این زمینه است. زمانی که یک پزشک عمومی شرایطی خاص را در بیمار تشخیص دهد به جای اینکه شخصاً او را درمان کند وی را به پزشک متخصص ارجاع می دهد. او حتماً در زمینه این بیماری دانشی دارد که می تواند مفید هم باشد ولی در عین حال این موضوع را نیز می داند که یک پزشک متخصص درجات بالاتری از این دانش را کسب کرده است و بهتر از وی می تواند بیمار را درمان کند.
2) شما مجبور هستید کاروکسب خود را تغییر دهید تا بتوانید مشتریانتان را دوباره ترغیب کنید.
طبق تجربه ای که به شخصه کسب کرده ام زمانی که افراد، یک کاروکسب جدید را شروع می کنند، بیش از آنکه به ارزشی که که قرار است به مشتری بدهند فکر کنند، به فکر کسب درآمد بیشتر هستند. این بدین معناست که افراد شغل جدید را برای کسب درآمد بیشتر انتخاب کرده اند و اگر هم به فکر تغییر در کاروکسب خود هستند به دلیل کسب منافع مالی بیشتر است و نه تغییر در خدمات ارائه شده به مشتری. به تدریج و با کسب تجربه بیشتر، افراد متوجه این موضوع می شوند که در چه زمینه ای توانایی بیشتری دارند و بیشتر و بیشتر در مورد نتیجه ارائه خدمات خود آگاه می شوند و درک بهتری نسبت به خدمات خود پیدا می کنند.  
3) مشتری به شکست عادت کرده است
چنانچه در مورد کاروکسب خود جدی هستید مطمئناً تمایل دارید به عنوان کسی که بهترین خدمات را ارئه می دهد و با افرادی کار می کند که آنها نیز علاقه زیادی به کسب بهترین نتیجه دارند شناخته شوید. اگر دقت کرده باشید همان دسته از مشتریان شما به بهترین نتایج در خرید خود دست پیدا می کنند که صلاحیت لازم را برای رسیدن به این نتیجه داشته اند. سابقه مشتری را بررسی کنید و اگر مشاهده کردید که مشتری شما در تجارب قبلی خود بیش از حد معمول شکست خورده است در همکاری با وی تجدیدنظر کنید. 

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.