وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

نکاتی درباره قیمت‌گذاری نرم‌افزار و محصولات دیجیتال 02 شهریور
admin لایک 0 دیدگاه

نکاتی درباره قیمت‌گذاری نرم‌افزار و محصولات دیجیتال

قیمت گذاری یکی از شاخه های مهم بازاریابی است که لازم توجه زیادی به آن داشته باشیم. قیمت گذاری محصولات مختلف بسته به مخاطبان هدف، شرایط محیط خرد و کلان، قیمت رقبا، نوع محصول و ... دارای جزئیاتی است که سعی دارم در مقالات مختلف به بررسی آنها بپردازم. در اینجا می‌خواهم درباره قیمت گذاری نرم افزار و محصولات دیجیتال مطالبی را بیان کنم. 
1) بازار خود را بشناسید و به صورت رقابتی قیمت گذاری کنید
بهتر است ابتدا یک ارزیابی مقایسه ای انجام دهید تا بفهمید رقبا برای محصولات دیجیتالی مشابه محصول شما چگونه قیمت گذاری می کنند. سپس قیمت محصول خود را بر خلاف شیوه رقبا تعیین کنید. اگر محصول شما با ویژگی انحصاری خاص، یا به همراه با جایزه یا ارزش افزوده ای عرضه می شود که رقبایتان از داشتن آن محروم هستند، می توانید قیمت را کمی بالاتر از آنها یا حداقل متناسب با ارزش افزوده ای که محصول را به همراه آن عرضه می کنید انتخاب نمایید. اگر رقابیتان محصول یا محصولاتی مشابه محصولات شما دارند حتما ً نسبت به میزان تخفیفات بدون از دست دادن حاشیه سود خود توجه داشته باشید.
2) از روش قیمت گذاری درجه بندی شده استفاده کنید.
قیمت گذاری درجه بندی شده امری متدوال در حوزه کاروکسب های مرتبط با نرم افزارهای کامپیوتری است. امروزه مشتریان با این مدل قیمت گذاری آشنایی  دارند و شما می توانید سطوح متفاوتی از سرویس دهی، اطلاعات و همچنین دسترسی به برخی ویژگی های خاص محصول خود را با قیمت های متفاوت برای آنها فراهم کنید.
3) به مشتریان اجازه تست محصول قبل از خرید را بدهید.
اخیراً تمامی شرکت های تولید کننده نرم افزار به مشتریان خود اجازه می دهند تا قبل از خرید، به صورت آزمایشی از محصول مورد نظر خود استفاده کنند. اغلب مدت زمان این استفاده آزمایشی، هفت روز الی یک ماه می باشد. اگر شما نیز این کار را انجام می دهید بهتر است که یک پاسخگوی خودکار داشته باشید که قبل از آنکه مدت زمان دوره استفاده آزمایشی منقضی شود این موضوع را به اطلاع مشتری برساند و از او بخواهد که نسخه کامل را خریداری کند. همچنین می توانید پیشنهادات ویژه ای را برای مشتریانی که پیش از منقضی شدن دوره استفاده آزمایشی، اقدام به خرید نسخه کامل نرم افزار می کنند در نظر بگیرید.
4) از روش های روانشناختی قیمت گذاری استفاده کنید.
منظور از روش های روانشناختی در قیمت گذاری روش های قیمت گذاری هستند که حس یک خرید ارزان تر را به مشتری منتقل می کنند. در بعضی از فروشگاهها تمامی قیمت ها به عدد صفر ختم می شوند. در حالی که در فروشگاههای تخفیفی بعضاً بسیاری از قیمت ها با عدد 9 تمام می شوند. پیشنهاد این است که به جای قیمتهای رند مانند 80.000 تومان از قیمتهایی مانند 79.000 تومان استفاده کنیم تا حس یک خرید ارزان تر به مشتری منتقل کنیم. 
5) برای مشتریان جایزه در نظر بگیرید.
مطمئناً هیچ کسی از خرید همراه با دریافت جایزه بدش نمی آید. جایزه می تواند مانند ارزش درک شده ای توسط مشتری به حساب آید که او را برای خرید از شما متقاعد می کند. مطمئن باشید جایزه دادن به خریداران ارزش قابل توجهی برای شما به همراه خواهد داشت.
6) به مشتریان گارانتی بازگشت هزینه بدهید. 
در نظر گرفتن گارانتی بازگشت هزینه مشتریان، ریسک معامله کردن با شما را برای آنها به حداقل می رساند. معمولاً مشتریان در خرید از سازمان های کمتر شناخته شده بسار احتیاط می کنند مگر اینکه بدانند که پولشان به خطر نمی افتد. اما از طرف دیگر شما نیز باید ریسک این کار بپذیرید و تا زمانی که از کارآیی نرم افزار خود مطمئن نشده اید آن را منتشر نکنید.

سبز باشید
 
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.