وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چشم‌انداز نداشتن، رانندگی با چشمان بسته است 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چشم‌انداز نداشتن، رانندگی با چشمان بسته است

سازمانها برای تحقق اهداف خود نیاز دارند تا تصویری روشن از آینده را برای خود ترسیم کنند که جهت‌گیریهای آتی سازمان را به وضوح تعیین می‌کند. در این راستا، سازمانها اقدام به نوشتن بیانیه مأموریت یا بیانیه چشم‌انداز می‌کنند که در آن مدیریت ارشد سازمان، مسیر حرکت آن را برای آینده تعیین می‌کند. این بیانیه به تمام رده‌های سازمان ابلاغ می‌شود تا تمام نیروها در یک مسیر واحد حرکت کنند و از موازی‌کاری یا تناقض آراء جلوگیری به عمل آید.
اما آیا تنها سازمانها به چشم‌انداز نیاز دارند؟ بدون شک افراد مختلف نیز در سطح فردی نیاز به تعیین چشم‌انداز زندگی خود دارند تا تصویر روشنی از مسیر حرکت خود به دست آورند و از اتلاف وقت دوری کنند و تنها روی کارهایی تمرکز کنند که می‌تواند آنها را به هدف نهایی برساند. داشتن چشم‌انداز به ویژه در زمان‌های حساس و مقاطع بحرانی زندگی می‌تواند تمرکز فرد را حفظ کرده و زندگی وی را هدفمند کند. اگر از افراد موفق که کار خود را از نقطه صفر شروع کرده‌اند، بپرسیم که آیا در ابتدای کار برای خود چشم‌اندازی داشته‌اند بدون شک فردی را نخواهیم یافت که بدون هدف کار خود را شروع کرده باشد. همه کارآفرینان و مدیران موفق برای آنچه امروز به دست آورده‌اند برنامه‌ریزی کرده‌اند و تصویر موفقیت امروز خود را سالها پیش برای خود ترسیم کرده‌اند.
در اینجا با چشم‌انداز 4 مدیرعامل بزرگ که افراد تأثیرگذاری در صنعت خود به حساب می‌آیند آشنا می‌شویم:
1) دنیس موریسون
"برای این‌که یک رهبر خوب باشی، زندگی متعادلی داشته باش و با لحاظ کردن مؤلفه‌های اخلاقی در آن از دیگران متمایز باش".
موریسون همچنین اظهار می‌کند: "چشم‌انداز شخصی از اهمیت بسیار بالایی برای من برخوردار است چرا که معتقدم هرگز نمی‌توان دیگران را رهبری کرد مگر اینکه دقیقاً خود را بشناسی و بدانی که برای چه چیزی تلاش می‌کنی. برای شخص من، داشتن یک زندگی متعادل به معنای توجه به تمام جنبه‌های تحصیلی، جسمی و روحی زندگی است که می‌توانند فضایل اخلاقی و عزت شخصی را حفظ کنند".
2) جول من‌بی
"من چشم‌انداز شخصی خودم را بر مبنای عاشق خدا و دیگران بودن، تعریف کرده‌ام".
شرکت خدمات تفریحی هرشند که جول من‌بی مالک مدیر آن است، مالک 26 پارک تفریحی برای خانواده‌ها و دیگر جاذبه‌های تفریحی در سراسر ایالات متحده می‌باشد. من‌بی همچنین می‌گوید: "من می‌توانم به چشم‌انداز شخصی خود به صورت فردی هم دست پیدا کنم؛ اما اگر این چشم‌انداز در یک کاروکسب سوده‌ده و رو به رشد به دست آمده باشد حس بهتری نسبت به آن خواهم داشت".
3) اپرا وینفری
"معلم باش؛ معلمی که به شاگردانش می‌آموزد بیش از آنچه تصور می‌کنند می‌توانند رشد کنند."
وینفری، تصویری به یاد می‌آورد که در آن مادربزرگش از شیر کره می‌گیرد و سپس در یک ظرف فلزی لباس‌های خود را می‌شوید. ندایی از درون به او می‌گوید زندگی‌اش می‌تواند چیزی بیش از انداختن لباس‌ها روی طناب باشد. در نهایت او به این نتیجه می‌رسد که دوست دارد یک معلم باشد. در عین حال می‌نویسد: "هیچ‌وقت تصور نمی‌کردم که حتی تصویر من از تلویزیون پخش شود".
4) ریچارد برانسون
"در مسافرت خوش بگذران و از اشتباهاتت درس بگیر."
برانسون این چشم‌انداز را در مصاحبه‌ای با یک نشریه مطرح کرد. وی همچنین اضافه کرد: "در کاروکسب، یاد بگیر که چگونه رهبر خوبی باشی و شرایطی را ایجاد کن که تحت آن، نیروها عملکرد بهتری داشته باشند. این بسیار ساده است. به آنها گوش بده، به آنها اطمینان کن، آنها را باور داشته باش، به آنها احترام بگذار و به آنان اجازه بده پیشرفت کنند".

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.