وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

مهارتهای شاگرد اول فروشگاه ابزار فروشی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

مهارتهای شاگرد اول فروشگاه ابزار فروشی

متنی که در ادامه می خوانید عنوان مقاله ای است  از اینجانب که در نشریه داخلی شرکت رونیکس با عنوان سلام همکار شماره پنجم بهار و تابستان 1393 به چاپ رسیده است.

در فروشگاههای ابزار فروشی پس از مدیر و صاحب فروشگاه که نقش کلیدی را به عهده دارد و سیاستهای کلی فروشگاه را تعیین می‌کند، نقش شاگرد اول مغازه از اهمیت بسیار زیادی در توفیق آن فروشگاه برخوردار است. شاگرد اول فروشگاه فردی واجد شرایط است که در بین تمام کارکنان شریف و زحمتکش فروشگاه نفر دوم محسوب شده و بسیاری از تصمیمات و هدایت نیروها توسط ایشان صورت می‌گیرد. در این یادداشت می‌خواهم به بعضی از این نکات اشاره کنم. امید است عزیزان شاگرد اول با بهره‌گیری از آنها در نیل به اهدافشان گامهای محکمتری بردارند.

1. امانت داری
شاگرد اول فروشگاه فرد امانتداری است. او می‌داند که مدیر فروشگاه با تمام اعتماد فروشگاه را به ایشان سپرده است. لذا حس امانتداری در وجود این فرد در حد اعلا می‌بایست بارور باشد و چنان رفتار کند که امانتداری شایسته جزئی از ویژگیهای قابل ذکر او باشد. در این صورت شاگرد اول، برند شخصی خودش را در نزد مدیر و بازار ارتقا می‌دهد.

2. توان مدیریت
شاگرد اول فروشگاه فردی است که مدیر فروشگاه توان و استعداد مدیریت چند انسان دیگر را در وجود و ذات او تشخیص داده است. اما او نباید به جربزه و ذات خودش اکتفا کند. پس باید با شرکت در کلاسهای آموزشی و خواندن کتابها و مقالات مرتبط، توان مدیریت خویش را ارتقا دهد تا به مدیری شایسته تبدیل شود.

 3. توان تصمیم‌گیری
شاگرد اول فروشگاه در کنار نقش تصمیم‌سازی که با ارائه پیشنهادات شایسته به مدیر فروشگاه ارائه می‌کند در بعضی مواقع، در غیاب مدیر می‌بایست تصمیم‌گیری کند. لذا، جرأت و جسارت تصمیم‌گیری آگاهانه (همراه با ریسک کمتری) از ویژگیهای ایشان می‌باشد.

4. بازارشناسی دقیق
شاگرد اول فروشگاه لازم است اطلاعات دقیقی از بازار داشته باشد و رفتار خرید مشتری را بشناسد، بداند که با هر مشتری چگونه باید صحبت کند. به مردم احترام بگذارد و چنان عمل کند که از نظر شایستگی زبانزد عام و خاص باشد.

5. سفارش‌گذاری مناسب
شاگرد اول مغازه با کنترل به موقع و به‌جای انبار پیش‌بینی مراجعات آتی مشتریان در فصول مختلف می‌بایست نسبت به سفارش‌گذاری دقیق اقدام کند. برای مثال: او می‌داند زمان سفارش‌گذاری قیچی باغبانی چه موقعی است؟ سرامیک بر چه زمانهایی بیشتر مشتری دارد و ...

6. ارتباط شایسته با شرکتهای عرضه‌کننده
شاگرد اول فروشگاه می‌داند که تولیدکنندگان و واردکنندگان ابزار در تمام زمانها نمی‌توانند میزان موجودی مورد نیاز ایشان را تأمین کنند. در بعضی از مواقع جنس کم است و در این زمان طبیعی است نیروهای فروش شرکتها و عمده‌فروشان، به صورت ناخودآگاه تمایل دارند به افرادی بار بدهند که از ایشان تجربیات و خاطرات بهتری دارند. پس به نقش حسن و خلق و رفتار باید اهمیت دهند تا روز مبادا محبوب قلبهای تأمین‌کنندگان باشند.

7. کنترل نقدینگی و حسابها
اگر مدیر فروشگاه صلاح بداند، ممکن است کنترل حسابداری فروش را هم از شاگرد اول مغازه بخواهد، پس اطلاع دقیق از فروش نقدی، فروش به صورت چک، رأس‌گیری و ... در این صورت بسیار مهم می‌شود و دقت در این امور سبب موفقیت بیشتری می‌شود.

8. کنترل هزینه‌ی فروشگاه
یکی از نکات مهم در افزایش سود، کنترل کردن هزینه‌های نابه‌جاست. برای مثال: اگر قرار است باری با پیک ارسال شود و دو مشتری در یک مسیر هستند و شاگرد اول مغازه به این مهم توجه نکند، می‌تواند سبب افزایش هزینه‌ها و کاهش سود بشود.

9. مدیریت گفتار و کردار کارکنان
شاگرد مغازه می‌داند نحوه‌ی گفتگوی کارکنان با یکدیگر و با مشتریان و نحوه‌ی عملکرد ایشان در ارتقای برند فروشگاه بسیار مؤثر است. لذا، با آموزش و تذکرات به موقع به همکاران از به‌کار بردن الفاظ ناشایست جلوگیری می‌کند و تصویر شایسته‌تری را از فروشگاه در ذهن و دل مشتریان می‌سازد.

10. شناخت دقیق از هم‌چراغی‌ها
تمایل ندارم از فروشگاههای دیگر از لفظ رقیب استفاده کنیم بلکه، آنان دوستان ما هستند که با ما در مسابقه جذب و نگهداری و رشد دادن مشتریان شرکت کرده‌اند، لذا ایشان هم‌چراغی‌های ما هستند. اما شاگرد اول شایسته می‌داند برای اینکه تیم در مسابقه پیروز شود شناخت از عملکرد و توانمندی تیمهای دیگر ضروری است.

11. دریافت خط و مشی و استراتژی کلی فروشگاه از مدیر فروشگاه‌ها
شاگرد اول فروشگاه رابط بین فروشگاه و سایر کارکنان و همچنین مشتریان است. لذا اطلاعات داشتن از سیاستهای کلی مدیر فروشگاه و خط و مشی فکری و استراتژی ایشان لازم است تا مسیر موفقیت هموارتر شود.

12. مربیگری برای کارکنان
یکی از وظایف مهم شاگرد اول شایسته فروشگاه این است که از انتقال اطلاعات و تجربیات خویش به همکاران دریغ نکند. او نباید نگران این باشد که اگر آنها اطلاعات مرا داشته باشند ممکن است من کارم را از دست بدهم. یادمان باشد شاگرد اول شایسته طوری عمل می‌کند که همواره محبوب مدیر و بازار باشد. او حتی برای کارکنان شایسته از مدیر فروشگاه درخواست تشویق می‌کند و عذر کارکنان نامناسب که نمی‌خواهند رفتارشان را تغییر دهند را با هماهنگی مدیر می‌خواهد.

13. جذب مشتریان جدید
شاگرد اول شایسته فقط به این اکتفا نمی‌کند که به مشتریان مراجعه کرده به فروشگاه، سرویس‌دهی خوبی صورت گیرد بلکه، علاوه بر این در جذب و شناسایی بازارهای جدید اقدام می‌کند. به‌عنوان مثال برای مشتریان شرکتی اطلاعات فروشندگان را ارسال می‌کند. با آنها تماس می‌گیرد و بازاریابی می‌کند.

14. توجه به آراستگی فروشندگان
شاگرد اول فروشگاه می‌داند انسانها به نظافت و زیبایی اهمیت می‌دهند. لذا، تمیز بودن فروشگاه و چیدن شایسته‌ی ابزار، بوی خوش فروشگاه، رنگ‌آمیزی مناسب، لباس کار زیبا و مناسب کارکنان و ... همگی برای او مهم هستند و آراسته بودن آنها نهایت دقت را به عمل می‌آورد.

15. عالم عامل عاشق بودن
شاگرد اول شایسته هیچ‌گاه خودش را از افزایش دانایی محروم نمی‌کند، دائم در حال یادگیری است. او می‌داند کتاب، کلاس، کلام مدیر فروشگاه، کلام مشتری، کلام هم‌چراغی، راهنمایی نیروهای شرکت ما، همگی در حکم راهنما و معلم ما می‌باشند. پس، همیشه باید در مسیر عالم بودن و یادگیری حرکت کرد. اما شاگرد اول شایسته می‌داند کنار آموزش باید خودباوری داشته باشد آنها را به‌کار گیرد و اهل عمل باشد و با تمام همت و انرژی عمل کند. حتماً شما می‌دانید که رضا رامخو روزی شاگرد اول فروشگان حاج آقا نوروزی بود. در کنار مربیگری شایسته حاج آقا نوروزی و آموزشهای ایشان، رضا رامخو هم اهل یادگیری و عمل بود، خودش را باور کرد و در کنار عالم عامل، عاشق هم بود. پس ما برای موفقیت لازم است عالم عامل عاشق باشیم.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.