وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

دیالوگ‌های ماندگار سینما و درسهای آن برای ما (قسمت دوم) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

دیالوگ‌های ماندگار سینما و درسهای آن برای ما (قسمت دوم)

رودخانه مرموز: اهمیت تصمیم‌گیری
جیمی: تا حالا به این فکر کردی یه تصمیم کوچولو میتونه کل زندگی رو تغییر بده؟
شنیدم مادر هیتلر میخواسته اونو سقط کنه، اما تو لحظه آخر تغییر عقیده داده!
کلینت ایستوود به نام تاریخ زنده‌ی سینمای هالیوود شناخته می‌شود و به طور حتم رودخانه مرموز یکی از درخشان‌ترین ساخته‌های او است. این فیلم در ستایش مظلومیت انسان و در نکوهش ظالمیتهای یک فرد و بی‌قانونی‌های یک جامعه سخن میگوید. این فیلم به‌خوبی توانسته اهمیت تصمیم‌گیری را نشان دهد، آنجا که شخصیت جیمی تصمیم می گیرد مجرم واقعی را قبل از آن که پلیس نتیجه را بگوید، معرفی و به این ترتیب روند دادرسی  را طبق میل خودش انجام دهد.
می‌دانیم که یک تصمیم درست یک عمر سرنوشت انسان را تعیین می‌کند. همانگونه که پیتر دراکر هم اشاره می‌کند، برنامه‌ریزی بلندمدت ارتباطی به تصمیمات آینده ندارد، بلکه به آینده‌ی تصمیمات کنونی مربوط می‌شود. (تقاضا می‌کنم برای مطالعه بیشتر به یادداشت چک لیست تصمیم‌گیری تیمی در همین وبسایت مراجعه کنید).

اگر میتونی منو بگیر: قانون پشتکار
دو موش کوچک توی یک سطل خامه گیر افتادند، اولی زود تسلیم شد و غرق شد . دومی ول نمی کرد. اینقدر تقلا کرد ، تا خامه رو تبدیل به کره کرد و بیرون اومد. آقا، در این لحظه ، من اون موش دوم ام .
اگه میتونی منو بگیر، فیلمی شناخته‌شده و ساخته‌ی استیون اسپیلبرگ کارگردان شهیر سینما است. این فیلم بر اساس داستان واقعی فردی ساخته شده است که به طور حتم او را می‌توان  موزه‌ای از انواع جرائم و کلاهبرداری‌های زیرکانه دانست. هرچند که این خلافکار از پشتکاری تحسین‌برانگیز برخوردار است و همین پشتکار او را به مسیر درست برمی‌گرداند و او را  از یک جاعل بالفطره در جایگاه مشاور نابغه‌ی پلیس قرار می‌دهد. دستیابی به جایگاه یک برند شایسته، مستلزم ثبات قدم و پشتکار است. چرا که  ما از طریق پیام برندمان به دیگران اطمینان می‌دهیم که می‌توانند به ما اعتماد کنند. در حقیقت موفقیت آنگونه که قبلا هم گفته‌ام،  نتیجه وفاداری به هدف، سخت‌کوشی، پشتکار و نهراسیدن از شکست است.

رنگو: قانون خوش‌بینی
شهردار : اونا رو می بینی آقای رنگو ؟
اونا دوستها و همسایه هام هستن . زندگی اینجا سخته ، خیلی سخت
می دونی اونا چه جوری تا الان دووم آوردن ؟
اونا باور دارن ! باور دارن که اوضاع بالاخره بهتر میشه ، اونا باور دارن که برخلاف همه ی شواهد و قرائن فردا بهتر از امروز میشه ؛ مردم باید به یه چیزی باور داشته باشن ...
رنگو مارمولکی دوست‌داشتنی و در عین‌حال گیج و دست‌و‌پا چلفتی است که کارش سرگرم کردن انسانها است. انیمیشن رنگو اوج قله‌ی فیلم‌سازی و هنرهای نمایشی را در قالب شخصیت‌هایی طناز به تصویر می‌کشد. رنگو که مارمولکی خانگی است و جز خانه جای دیگری از دنیا را تجربه نکرده، در اثر بی‌احتیاطی صاحبش در وسط بیابان گیر می‌افتد، اما از سر حادثه کلانتر شهری عجیب و غریب می‌شود که نام آن شهر کثافت است! شهری دورافتاده در  میان بیابانهای بی‌آب و علف، که موجودات خطرناک بسیاری اهالی آن را تهدید می‌کنند. رنگو با آنکه به ظاهر بی‌دست‌و پا است اما از رسالت خود برای نجات مردمان شهر آگاه است و سعی دارد تا با نیروی انگیزه و اعتماد به نفس بر مشکلات غلبه کند و دست آخر به این هدف خود نیز دست می‌یابد.
در اینجا بد نیست به یکی دیگر از شاهکارهای سینمای جهان یعنی رستگاری در شاوشنگ و یکی از دیالوگهای ماندگار آن نیز اشاره کنم؛آنجا که اندی‌ خطاب به رد می‌گوید: اميد چیز خوبيه... شايد بشه گفت بهترين چيزها... و چيزهاي خوب هيچوقت نميميرن...
در واقع خوش‌بینی، و باور به ایجاد آینده‌ای مطلوب از جمله مهم‌ترین ضمانت‌های موفقیت کسب‌و‌کار محسوب شده و ابزار قدرتمندی است که نتایج قابل توجهی به دنبال دارد، از جمله آنکه می‌تواند به مزایای رقابتی پایدار بینجامد. خوش‌بینی از دیدگاه محققان مایندتولز، یک از شایستگی‌های هیجانی افراد است که به افزایش بهره‌وری، افزایش روحیه کارکنان، غلبه بر تعارضات و تأثیر مثبت بر افراد کمک می‌کند. نیروی انگیزه، خوش بینی، اعتماد به نفس، باور، نگرش درست و توانایی پیش بینی آینده در تعیین اهداف و روند تحقق آنها نقش مهمی را ایفا کرده و عواملی کلیدی در توسعه کسب‌و‌کار هستند.

فــرار از زنــدان: مدیریت تغییر
مـایـکـل اسـکـافـیلد(ونـتـورث مـیـلـر):جـزء تـغـیـیـراتـی بـاش کـه مـیـخـوای تـو دنـیـا بـبـیـنـی...!
فرار از زندان یکی از مجموعه‌های تلویزیونی بسیار پرطرفدار است. این سریال، داستان دو برادر را نقل می‌کند که یکی از آن‌ها به خاطر جرم نکرده به مرگ محکوم شده و دیگری برای نجات برادر خود با مهارتی اعجاب‌انگیز نقشه‌ای استادانه می‌کشد تا او را از چوبه دار برهاند.
فرار از زندان موضوعی با چاشنی تحول‌گرا دارد و ضرورت گریز از وضعیت موجود و ایجاد تغییر در آن از مضامین اصلی این فیلم محسوب می‌شود. باید بپذیریم که امروزه فضای کسب‌وکار بسیار  بیش از گذشته مخاطره‌آمیز شده و درگیر محرکهای بی‌شمار تغییر است. این محرکها، تهدیدات و البته فرصتهای جدیدی را برای بنگاههای اقتصادی فراهم آورده‌اند. در این میان بازاریابی مدرن  به‌عنوان ابزاری برای مدیریت تغییر و بدست‌گرفتن ابتکار عمل در بازار، آینده را می‌آفریند و برای امروز راهکار می‌دهد. در واقع، مباحثی چون مدیریت بازاریابی و در کنار آن مدیریت تغییر و نوآوری، در تمام شئونات سازمان بیش از گذشته مهم  شده‌اند. بپذیریم که در جهان همه چیز به جز خود تغییر مشمول تغییر هستند.

روزی روزگاری در امریکا: بلندپروازی، سرعت و اقدام
مكس (جیمز وودز): مي دوني پدربزرگم هميشه چي مي گفت؟ "قدمهاتو بلند بردار." مي گفت "اينطوري هم زودتر مي رسي هم كفشهات ديرتر خراب مي شند"
روزی روزگاری در آمریکا، آخرین یادگار و شاهکار سینمایی کارگردان شهیر ایتالیایی، سرجیو لئونه است. لئونه که پیشتر نیز در ژانر وسترن و با فیلم به یادماندنی خوب، بد، زشت سر زبانها افتاده بود، این‌بار توانست با ساختن این فیلم گوی سبقت را از رقبای سرسخت خود از جمله اسکورسیزی و فوردکاپولا در موج نوی سینمای هالیوود برباید. هرچند این فیلم بسیار طولانی و در حدود 4 ساعت روایت می‌شود، اما از فیلم‌نامه‌ای بسیار قوی و دیالوگهای گیرا و منسجمی برخوردار است بگونه‌ای که تا لحظه پایان فیلم نمی‌توان از دیدن آن صرف‌نظر کرد.
روزی روزگاری در آمریکا، روایت‌گر یك داستان گانگستری جنایی است که در آن روابط فراموش شده انسانی و ارزشهای او به تصویر کشیده شده است. این فیلم زیاده‌خواهی‌های انسان، خشونت و بی‌مبالاتیها، و بی‌عاری او را به باد انتقاد گرفته و پیچیدگی موجودی چون انسان را به نمایش می‌گذارد.
در این فیلم دیالوگهای شنیدنی بسیاری به گوشمان می‌خورد. از جمله تاکید بر بلندپروازی معقول و عمل‌گرایی؛ که مفاهیمی کلیدی در کسب‌و‌کار بشمار می‌روند. البته بلندپروازي حد و حدودی داشته و باید برخي محدوديت‌هاي معقول را در هدف‌گذاري‌های خود تعیین کنیم. نوآوران دنیای کسب‌و‌کار افرادی بلندپرواز، تغییردهندگان قاعده بازی و چالشگرانی زبده‌اند که به مقابله با چارچوبهای سنتی برخاسته و به طراحی سازمان های فردا می پردازند. افراد بلند پرواز نه به بهتر شدن بلکه به بهترین شدن می‌اندیشند. قدم‌های بلند خود را به سوی دروازه پیشرفت برداریم. در کتاب ارزشمند قدم‌زدن با ببرها (همراهان می‌توانند این کتاب را از طریق فروشگاه انتشارات بازاریابی تهیه کنند)، با ویژگی‌های تعدادی از بلندپروازان بازار آشنا می‌شویم.  انسانهایی که رویاهای بزرگ دارند و برای انجام کارها،  از تعداد بسیاری از توانایی‌هایشان استفاده کرده و با کارشان زندگی می‌کنند و نفس می‌کشند، می‌خوابند و رویاپردازی می‌کنند. ببرها می‌دانند که در زندگی و تجارت، خطر دو گناه بزرگ وجود دارد. اول این‌که بدون فکر کاری بکنیم و دوم این‌که اصلا کاری نکنیم.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.