وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

داستان کارتیمی : یادگیری از بسکتبالیست‌ها و جوجه تیغی‌ها (به همراه فیلم نمایشی) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

داستان کارتیمی : یادگیری از بسکتبالیست‌ها و جوجه تیغی‌ها (به همراه فیلم نمایشی)

طبیعت و ورزش اساتیدی دانا و برجسته هستند، و وظیفه ما این است که در کلاس آنها شاگردی کنیم. انسان بسیاری از دانسته‌های خود را از طبیعت آموخته است. جالب آنکه بسیاری از تجهیزات مدرن امروزی (مثل هواپیماها، اتومبیل‌ها،...) و نیز بسیاری از مفاهیم علمی (نظیر کار تیمی،...) ریشه در نظم بی‌مثال طبیعت و کائنات دارند.
حقیقت امر آن  است که انسان و دیگر موجودات هستی، نمی‌توانند به تنهایی ادامه حیات دهند و این حقیقت، موجب شکل‌گیری گروهها و جوامع شده است. گاهی در کلاسها وسمینارهای خود، فیلمی را برای همراهان پخش می‌کنم که متوجه اهمیت کار تیمی باشند. اجازه دهید تا پیش از تماشای این فیلم، داستانی را برایتان نقل کنم تا متوجه اهمیت بالای کار گروهی باشیم.
در روزگارهای دور، تعدادی جوجه تیغی در یک علفزار زندگی خوش و خرمی داشتند تا آنکه زمستان بسیار سختی منطقه زندگی آنها را فرا گرفت. سوز سرمای زمستان، تا مغز استخوان حیوانات بی‌نوا را می‌آزرد و هوای خشک و کوران؛ لانه‌های زیرزمینی آنها را فرا گرفته بود. بزرگ قبیله جوجه تیغی‌ها، که سالها مدیریت این دسته را برعهده داشت، به فکر راه چاره بود تا آنکه پیشنهاد کرد که جوجه تیغی‌ها شبها بهنگام خواب، در یک لانه جمع شوند تا از گرمای یکدیگر در مقابل سرمای ناجوانمردانه‌ی هوا تاب بیاورند. او متوجه بحران در کمین‌ نشسته بود و می‌دانست که اگر کاری نکنند از بین خواهند رفت. جوجه تیغی‌ها به فرمان مدیر خود گوش دادند، و دور هم جمع شدند. اما آنها مشکلی بزرگ داشتند و آن اینکه تیغ‌هایشان در بدن یکدیگر فرو می‌رفت. جوجه تیغی‌های بی تجربه و جوان، توان تحمل این شرایط را نداشتند و مدام نق می‌زدند. اما بزرگ قبیله تنها راه نجات را در کنار هم بودن می‌دانست. آنها هر چند در کنار یکدیگر زخم‌های سطحی برمی‌داشتند، اما در صورتی که از یکدیگر دور می‌افتادند، حتماً دچار نابودی می‌شدند.
شوپنهاور، اندیشمند و روان‌شناس بزرگ، می‌گوید که امروز وضعیت ما انسانها نیز درست همانند  وضعیت جوجه‌تیغی‌ها در سرما است. حیوانات به خوبی واقف به اهمیت کار تیمی هستند و ازآن به عنوان سلاحی قدرتمند برای بقا استفاده می‌کنند. در ادامه توصیه می‌کنم، فیلم زیر را  حتما به اتفاق هم تماشا کنیم.

 


یادگیری روشهای تعامل و تکنیک‌های کار تیمی، منافع بسیاری دارد از جمله آنکه موجب مهارت افزایی، اجتماعی‌شدن، یادگیری بهتر، ایجاد حس رقابت، هم‌افزایی، کاهش تنشها، تمرکز برچشم‌انداز و بهره‌گیری بهینه از قابلیت‌های سایر اعضای تیم می‌شود.
مفهوم کارتیمی را می‌توان به بهترین وجه در ورزشهای گروهی و بویژه بسکتبال سراغ گرفت. قبلاً نیز از طریق همین سایت، سلسله یادداشتهایی در خصوص پیوند علم بازاریابی و مدیریت با ورزشهای مختلف تقدیم همراهان شد . نام بسکتبال با نام اساطیری چون مایکل جردن گره خورده است. سخت بتوان باور کرد که مایکل جردن با بیش از 5 جایزه بازیکن برتر NBA، امروز50 سالگی خود را جشن می‌گیرد. از او نقل قولهای طلایی بسیاری شنیده‌ام که این یکی از همه جالب‌تر است:" در طول حیات ورزشی‌ام هزاران توپ را وارد حلقه نکردم، 300 بازی را باختم و 26 بار نتوانستم توپ سرنوشت‌ساز را گل کنم و باعث پیروزی تیم شوم. من بارها و بارها طعم شکست را چشیدم  و همین دلیلی بر موفقیت اکنون من است." به واسط نگرش و تخصص بالای مایکل جردن و بینش نظام‌مند او، به جردن لقب اسطوره‌ی تاریخی بسکتبال را داده‌اند. از نظر مایکل، قرار نیست همه به اوج برسند و برای مثال بهترین بازیکن بسکتبال و یا بهترین فروشنده باشند  اما در عوض همه قادرند یکی از بهترین‌ها باشند.

 

ادامه این مطلب را در کتاب "بازاریابی و زندگی با ورزش" بخوانید.

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.