وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

از لاک قلمروی آسایش خود خارج شویم تا به شکوفایی در کسب و کارمان دست یابیم 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

از لاک قلمروی آسایش خود خارج شویم تا به شکوفایی در کسب و کارمان دست یابیم

وقتی تخم مرغ بوسیله‌‌ی یک نیرو از بیرون می‌شکند، یک زندگی به انتهای خط می‌رسد. اما وقتی تخم مرغ بوسیله نیرویی از داخل می‌شکند، یک زندگی آغاز می‌شود. پس تغییرات بزرگ همواره از درون آدمی سرچشمه می‌گیرد- ناشناس

به اعتقاد برخی کارشناسان، جوامع بشری حول محور مفهوم ایجاد زندگی مرفه و آسوده شکل گرفته اند، اما این رویکرد رفته رفته رنگ میبازد چرا که فرار از چارچوبهای قلمروی موسوم به آسایش، تنها راه آزادسازی ظرفیت‌های بالقوه و شایستگی‌های نهان در کسب وکار است.
آسودگی و ریسک گریزی را میتوان بلای جان بالندگی کسب و کار دانست. به عبارتی آسودگی تهدید درجه اول در مقابل تولید ثروت است و پدیده  کارآفرینی را با مشکلات جدی مواجه می‌سازد. سازمانها دریافته اند که در عصر رقابت‌های نفس‌گیر و جو متلاطم کنونی، فراغت بال و عافیت‌طلبی رنگ باخته است و شرکتهای عافیت‌‌جو و محافظه‌کار محکوم به شکست و فنا هستند. در نقطه ی مقابل سازمانهای تعالی ساز همواره با وضعیت موجود خود در چالش هستند و بهتر بودن را کافی نمی‌دانند، لذا همواره در تکاپوی دستیابی به اهداف والاتر هستند. باور من این است که اغلب مردم به آنچه در زندگی شخصی و سازمانی خود می‌خواهند نمیرسند. چرا که در نقاطی امن و به ظاهر آسوده در جا میزنند و از پیشرفت باز می‌مانند. کافی بودن کافی نیست، و موفقیت وابسته به بهتر شدن است، زیرا که محیط  و اکوسیستم کسب وکار به شکل مستمر در حال دگرگونی است و آنچه امروز خوب است، فردا موضوعی پیش پاافتاده خواهد بود.


حتی وقتی به حد کافی رسیده ایم، باز دست از تلاش برنداریم
 یکجانشینی یعنی محدود شدن در چارچوب آسایش. جالب آنکه چرخ خلاقیت بشر از زمان یک‌جا نشینی او آهسته تر می شود. رضایت دادن به وضعیت موجود از آزاد شدن ظرفیتهای درونی جلوگیری میکند. جملگی افراد تواناییهای زاید‌الوصفی دارند و قابلیتهای آنها فراتر از عملکرد فعلیشان است. اما آنها جمله‌ای معروف دارند:" می‌توانم بیش از این را انجام دهم، اما همین طور هم راحتم." ترس از امتحان چیزهای جدید، یا نزدیک شدن به آدمهای جدید، یافتن مشتریان جدید، جابجایی به شهری جدید برای یافتن فرصتهای تازه یا کسب مهارتهای نو، امری متداول است، چرا که اساساً ساختار مغز انسان ریسک‌گزیز است و از چیزهای جدید علی رغم میل باطنی، واهمه دارد. اما شرایط حال حاضر دنیا ایجاب میکند که از چارجوب قلمروی آسایش خود خارج شویم، چرا که بقا و بالندگی در چنین محیطی وابستگی تنگاتنگی با قدرت انعطاف‌پذیری و تحول گرایی دارد. منابع اقتصادی و رکود شدید اقتصادی در سال 2008 نشان داد که فارغ از میزان توفیقاتی که بشر می‌تواند به آن دست یابد، این موفقیت که رهی صد ساله برای دست یافتن به آن پیموده شده است، می‌تواند در عرض مدتی کوتاه به شکستی کمرشکن مبدل گردد. در این میان اهل بقا و رشد  از قلمروی آسایش خود خارج می‌شوند و همواره در خود بازآفرینی می‌کنند وبا سرمایه‌گذاری‌های جدید از مرزهای محدودیت عبور میکنند. ایشان همیشه صرف نظر از شرایط اقتصادی حاکم، برای کسب مشتریان جدید و بدست آوردن قلمروهای تازه، به بازارهای بکر و دست‌نخورده یورش می‌برند. آنها هیچگاه از شرایط موجود خود رضایت ندارند و با تفکر اجرایی خود دست به نوآوری و باز آفرینی می‌زنند.
یاد استاد فقید استراتژی جناتب دکتر وفا غفوریان بخیر که همیشه می‌گفت جهان را انسانهای ناراضی مثبت می‌سازند.

تلاش در جهت عافیت‌گریزی
بسیاری از بنگاههای توانمند اقتصادی پس از آخرین بحران اقتصادی، با خود عهد بستند تا هرکاری را صورت دهند تا از کنج عافیت بیرون آیند. آنها ناآرامی و انطباق پذیری را نوش‌داروی بقا می‌دانند و همواره درصدد یافتن و تقابل با چالشها و مسائل جدید هستند.
آنها رمز بالندگی و توسعه کسب وکار خود را در آسایش گریزی می‌دانند، برای همین روزانه فهرستی از افراد و بنگاههای اقتصادی جدیدی که هرگز قبلاً با یکدیگر همکاری نداشته اند تهیه و با آنها تماس برقرار می‌کنند. شبکه‌سازی و گسترش تعاملات از جمله روشهای برون‌رفت از وضع موجود در کسب و کار است. چنانچه با مسائل و چالشهای جدید روبرو شویم، موفقیتهای جدیدی نیز کسب نخواهیم کرد و در قلمروی آسایش خود باقی خواهیم ماند. مسائل و مشکلات بزرگتر و جدیدتر  موجب باروری خلاقیت، تیزبینی، شم کسب و کار و بالندگی به ویژه در کسب وکار می‌شود. در خود ژرف نگری دقیقی انجام دهیم و نگاهی صادقانه نیز به کسب و کار و  زندگی شخصی و امور مالی خویش بیندازیم، و بعد به دنبال گریز از حوزه هایی باشیم که درآنها آسایش یافته‌ایم یا به کمتر ازآنچه در توان داریم رضایت داده‌ایم.
چنانچه هنوز نمیدانید که چطور باید مرزهای قلمرو آسایش خود را بشکنید، به راهکارهای زیر توجه نمایید فراموش نکنیم که حتی تغییرات ساده می‌توانند تحولاتی عظیم بوجود آورند.


1.    زمان را به منزله ی مانع در نظر نگیریم.
" وقت کافی ندارم"؛  این یکی از تکراری‌ترین و آشناترین جملاتی است که هر روزه بارها با آن سروکار داریم، بعلاوه آنکه در عین حال این جمله را می‌توان بزرگترین دروغ بشر به خود دانست. هرگاه که چنین جملاتی به زبانتان آمد، تلاش کنید تا برحجم برنامه هایتان بیفرایید. بنابراین بیاموزیم که چگونه با وادار ساختن خود به انجام کارهای بیشتر، از زمان بیشتری بهره‌برداری کنیم. تکنیکهای مهندسی زمان می‌تواند به ما در بارور ساختن بهینه زمان در دسترس کمک شایان توجهی کنند.

2.    هر روز با افراد جدیدی آشنا شویم و با آنها ملاقات کنیم
دیدار با آدمهای جدید همواره موجب پریشانی‌خاطر بسیاری از ما بوده است. اما برای رهایی از قلمرو آسایش، خود را متعهد به گسترش شبکه ارتباطات‌مان نماییم. ارتباط-افزایی برکات فراوانی برای کسب وکار دارد و میتواند بر رونق آن بیفراید. ضمن آنکه ملاقات با افراد جدید و گسترش ارتباطات بر اعتماد به نفس و ذوق خلاقانه ما می‌افزاید و موجب می‌شود تا مدیریتی سنجیده تر بر خویشتن داشته باشیم.


3.    ترسهای خود را روی کاغذ بیاوریم
غلبه بر ترس مهارتی آموختی است، چرا که ترس بخشی از وجود آدمی است.شاید به نظر داشتن حس کنجکاوی نسبت به ترس چندان خوشایند نباشد، اما ضروری است تا در مورد افکار و ذهنیاتی که در ما ایجاد ترس می‌کند و واکنشهای خود به آن، احساس کنجکاوی داشته باشیم تا بتوانیم آن چیزی را که دقیقاً از آن واهمه داریم را  پیدا کنیم. نوشتن روی کاغذ از تکنیکهای مهم در رفع ترسها و اضطرابها است. زمانی که از ترسهای خود دوری میکنیم، دچار مشکلات عدیده ای خواهیم شد. بنابراین فهرستی از ترسهای خود را روی کاغذ بیاوریم تا به این واسط به آنها فکر کنیم. ترس را می‌توان مرزبانان تا بن دندان مسلح قلمروی آسایش دانست، چرا که ترسهای انسان او را از پیشرفت باز می‌‍دارند.

4.    در محل کار خود در ساعاتی از روز نقش جدیدی برای خود ایجاد کنیم تا تجربه ای جدید بدست آوریم.
به عنوان یک مدیر می‌توانید نقش‌های مختلفی را به کارمندان خود بسپارید تا رفته رفته از مرزهای محدودیت خود خواسته خارج شوند وبه شکوفایی دست یابند. یا برای خود نقش جدیدی تعریف کنید. برای مثال رئیس هیأت مدیره یکی از شرکت‌های موفق صنایع غذایی کشور با حفظ سمت، مسئولیت مدیریت بازاریابی سازمان را هم شخصاً بعهده گرفته است.
دیدگاههای خود در خصوص دیگر روشهای غلبه بر قلمروی آسایش با ما در میان بگذارید.


سبز باشید



درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.