وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

درسهای کسب‌وکار از جشنهای جهانی 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

درسهای کسب‌وکار از جشنهای جهانی

انسان از بدو پیدایش خود کوشیده تا به هر مناسبتی جشنی بپا کند. جشنها جنبه‌ای آييني از ذات اجتماعی بشر هستند. هرچند بسیاری از ما اعياد و ایام تعطیل را مترادف با تعطیلي کسب‌وکار خود فرض می‌کنيم. اما در پس برگزاری هر مراسمی، فلسفه و آموزشی وجود دارد که می‌توان با بهره‌گیری از آن بر رونق کسب‌وکار خود افزود:
1. جشن دیوالی (23 اکتبر)
سرزمین هند، افسانه‌ها و اسطوره‌های بسیاري از گذشته‌های دور به یادگار دارد. افسانه رامایا از جمله اساطیر هندی است. در داستانها آمده که راما یکی از نجیب زادگان هندی بوده که پس از مرگ پدرش نتوانسته به جانشینی او برسد. راما رانده از شهر و دیار خود با همسرش سیتا به جنگلی مخوف پناه می‌برد. جنگلی که منزلگاه دیوان و تاریکی است. او در این جنگل به جنگ با دیوان می‌رود و تعدادی از آنها را هلاک می‌کند. خبر به گوش پادشاه دیوان می‌رسد و او به خونخواهی دیوان علیه رامایا اعلان جنگ می‌کند. این جنگ به اسارت سیتا همسر راما می‌انجامد. سرانجام راما پس از 14 سال جنگ و جدال، امپراتوری دیوان را ناکام گذاشت و با آزاد ساختن همسرش به تخت سلطنت جلوس کرد. پیروزی راما بر راوانا (پادشاه دیوان) به زعم هندوها نماد پیروزی خیر بر شر است. هندوها برای گرامی‌داشت راما، چندین جشن برگزار می‌کنند که جشن دیوالی مهمترین آنها است. دیوالی جشني پنج روزه است. طی این جشن، تمام خانه‌ها از آلودگی زدوده و پنجره‌ها برای خوشامدگویی به الهه کامیابی گشوده می‌شوند. دیوالی پیش‌درآمد سال نوی هندي بوده، و به معنای برافروختن روشنایی است. این جشن به عنوان نمادی از پیروزی روشنایی بر ظلمت، با شکوهی خاص برگزار می‌شود، جشنی که سرزمین افسانه‌ای هندوستان را غرق در نور و شادی می‌کند. جالب آنکه در این مراسم پیروان مذاهب و آیین‌های مختلف از هندو گرفته تا اسلام، یکصدا و متحد شرکت می‌کنند. در واقع هندوستان به عنوان کشور هزار رنگ نمونه‌ای جالب از همزيستي تفکرات مختلف به شمار می‌رود.
ناهمگونی فرهنگی امروزه در سازمانها نیز دیده می‌شود و مدیران باید بتوانند تا با ناهمگونی نیروی کار سازگار شده و بتوانند از استعدادها و توانایی‌های همه افراد بهره‌بگیرند. ما در عصر دانش و سرمایه‌های ذهنی به سر می‌بریم و در این دوره شرکتهای موفق آنهایی هستند که به بهترین وجه قادر به بهره‌برداری از دانش جمعی منابع انسانی باشند و این دانش در اثر تجارب و پیش زمینه‌های متفاوت افزایش می‌یابد.
جشن دیوالی آییني است که در آن اقشار مختلف مردم زیر یک چتر و با هدفي مشترک گرد هم می‌آیند تا پیروزی دانش بر جهالت و امید بر نومیدی را پاس دارند.

2. سال نوی قمری (24 اکتبر)
تاریخ قمری دست کم پس از تجدید بنای کعبه توسط حضرت ابراهیم (ع) و انجام مراسم حج میان ساکنین جزیره‌ العرب متداول شد. به طور کلی تقویم آغاز سال نو در ملل مختلف برخاسته از زمینه‌های ملی ، فرهنگی و دینی آنها است و اعراب نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تقویم بلاد اسلامی، و مبدأ تاریخ آن مبتني بر هجرت رسول اکرم بوده و فلسفه انتخاب آن این بود که هجرت پیامبر اسلام سبب گشایش در امور مسلمین و اهداف اسلام شده بود. تعطیلات سال نو در کشورهای عربی یادآور هجرت با شکوه پیامبر اسلام از مکه به مدینه است. هجرت در لغت عربی به معنای ترک کردن جایی، منتقل شدن و حرکت از جایی به سمت دیگر است، ضمن آنکه این واژه تنها در ابعاد مادی و فیزیکی خلاصه نمی‌شود و هجرت در زبان عرب همچنین به معنای حرکت از شرایط و جهت نادرست به شرایط مطلوب است.
قبایل بدوی عرب کوچ نشین بودند، کوچ نشینانی که تنها عامل ثابت برای ایشان تغییر بود؛ به معنای آنکه آنها همواره با تغییر سروکار داشتند.
امروزه در فضای آشوبناک کسب‌وکار نیز چنین وضعی حاکم است و اهالی کسب‌وکار ناگزیر باید همپای قطار گریزپای تغییر با نقشها، مسئولیتها، روشها و فرایندهای تازه و نوظهور قدم بردارند. در چنین شرایطی نه تنها نباید ترسی از تغییر به دل راه داد بلکه باید با آغوش گرم آن را پذیرا شد. باید از خود بپرسیم که چگونه می‌توانیم پیش فرضها و ذهنیات همیشگی خود را به چالش بكشيم  و شجاعانه قدم در مسیر پیشرفت برداریم. فرمولهای موفقیت به سرعت درحال تغییر و تحول هستند و ضروري است تا در راهبردهای موفقیت خود تجدید نظر کنیم. حاصل اندیشه‌های بزرگان علم کسب‌‌وکار این است که معنایی که ما از سازمان اراده می‌کنیم، در حال تغییر است. لذا تغییر و تلاطم تنها متغیر ثابتي است که گریزی از آن متصور نیست. پس چه باید کرد تا از این آشفتگی جان سالم به در برد؟

3. عید کوانزا (31 دسامبر تا اول ژانویه)
کوانزا یکی از اعیاد مهم آمریکایی‌های آفریقایی تبار است که به پاس حفظ میراث فرهنگی و ارزشهای خانواده و جامعه برگزار می‌شود.
کوانزا دارای اصولی هفت‌گانه است: وحدت، خودباوری، کار جمعی و مسئولیت پذیری، تعاون و اقتصاد اشتراک محور، هدف مشترک، خلاقیت و ایمان.
کوانزا در فرهنگ سیاهان دارای پیامی روشن است: "از کجا آمده‌اید، آمدنتان بهر چه بوده است." از دیدگاه فرهنگ آفریقایی‌ها، انسان با هدف وحدت با همنوعان خود پا به عرصه گيتي گذاشته، چرا که بی‌حمایت و همکاری نمی‌تواند به تعالی دست يابد.

4. كريسمس (25 دسامبر)
کریسمس یکی از روزهای مقدس مسيحيان است که به مناسبت سالروز میلاد حضرت عیسی بن مریم(ع) برگزار ميشود و محورهای این عید بر ترویج حسن نیت، بخشندگی، مهربانی و گردهمایی های خانوادگی استوار است. كريسمس نمادها و شاخص‌هاي بسياري دارد. بابانوئل از شاخص‌ترين نمادهاي عید کریسمس است. بابانوئل یک شخصیت تاریخی و داستانی در فرهنگ عامیانه کشورهای غربی و مسیحی است. نام بابانوئل با جشن کریسمس آمیخته شده‌است. بابا نوئل عمدتاً یک پیرمرد چاق با ریش سفید بلند و لباس قرمز است که در روز کریسمس یا شب قبل از آن هدايايي را برای بچه‌ها می‌آورد. بابانوئل  افسانه ای است که به كشيشي اهل بيزانس (جايي در آناتولي تركيه امروزي) به نام سن نيكولاس در سده های اول میلادی بر می گردد. وی به خاطر کمک و دادن هدیه به فقرا شهرت داشت و در زمان زندگیش با کارهای خیرش زبانزد همشهری هایش بود و بعد به افسانه بابانوئل تبدیل شد. 
بابانوئل به علاوه برندي قدرتمند با انگاره‌اي قوي در ذهن جهانيان است كه ويژگي‌هاي منحصر به‌فردي دارد، اين ويژگي ها هر يك آموزه‌اي براي اهالي كسب و كار هستند:
 



پيرمردي تنومند و ريش سفيد با لباسي قرمز، اين تصوير ذهني ما از بابانوئل است. او از تمام قهرمان‌ها و بلكه برندها متمايز است. كسب و كارهاي موفق و برندهاي برتر، مزيت رقابتي خود را مي‌دانند و بواسطه آن به مشتريانشان نشان مي دهند كه متمايز از رقبا هستند. بابانوئل به علاوه بازار هدف مشخصي دارد (كودكان)، او نيازهاي مشتريان خود را بخوبي مي‌داند. البته او تنهايي كار نمي‌كند، بلكه هميشه تعدادي پري و گوزن هستند كه او را ياري دهند. اهالي كسب و كار بايد بدانند كه هيچ امپراتوري در دنيا توسط يك نفر بوجود نيامده است. بابانوئل خنده بر لب‌ها مي‌نشاند، او هميشه در كيسه خود چيزي دارد تا با آن مشتريان خود را شگف‌زده كند. شما براي شگفت‌زده كردن مشتري خود چه در چنته داريد؟


با بهره گيري از منبع زير:
http://www.entrepreneur.com/article/241204

 

سبز باشيد

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.